Kemi

Hvordan finder man ud af hvilket reaktionsskema passer bedst med sine forsøgsresultater?? Jeg har tre reaktionsskemaer

05. juni 2016 af Coru (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvordan finder man ud af hvilket reaktionsskema passer bedst med sine forsøgsresultater??
Jeg har tre reaktionsskemaer
NaHCO3->Na2O -> H2O + CO2
NaHCO3-> NaOH + CO2

NaHCO3 -> Na2CO3 + H2O +CO2

ingen af dem er afstemt

jeg skal bare have måden

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2016 af alpt (Slettet)

Hvis du har afvejet en mængde natriumbicarbonat inden forsøget, kan du udregne stofmængden.

Under reaktionen bliver der så dannet en ækvivalent stofmængde af produkter.

CO2 er en gas ved stuetemperatur, så med mindre du kører en noget kompliceret forsøgsopstilling, skal du nok gå ud fra, at det er diffunderet ud i luften.

Jeg regner med, at du har opvarmet natriumbicarbonatet en del for at få det til at dekomponere, så det kan tænkes at vandet ligeledes er fordampet.

Tilbage er altså det faste stof, som er forskelligt for hvert reaktionsskema. Du kender stofmængden (kig på reaktionsskeamerne) og du kan let veje det for at finde massen. Så kan du finde molarmassen og sammenligne, med de tre muligheder.

Skriv et svar til: Hvordan finder man ud af hvilket reaktionsskema passer bedst med sine forsøgsresultater?? Jeg har tre reaktionsskemaer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.