Biologi

Insekticider - fysiologiske og neurologiske systemer

09. juni 2016 af Emma26mtg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! 

Jeg skal op til biologi B eksamen imorgen, og jeg har derfor trukket et spørgsmål i dag omhandlende pesticiders indvirkning på nervesystemet. 

Mit andet spørgsmål lyder som følger:

"Diskuter hvilke andre mulige neurologiske og fysiologiske systemer man kan påvirke, når man skal udvikle nye midler mod skadedyr."

Er der nogen, der kan hjælpe mig med dette, da jeg simpelthen er helt fortabt. 

På forhånd tak! 

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2016 af DrNielsen

Du kan kigge på malation og paration. Disse er irreversible acetylcholinesterasehæmmere. De hæmmer altså estarasen der nedbryder actylcholin. Dette bevirker en kontinuert stimulation af muskarinerge og nikotinerge receptorere. Den påvirkede vil derfor gå i kramper og hyperskretere.

Du kan også se på nikotin, som har affinitet for den nikotinerge receptor. Stimulation af denne med høj koncentration af nikotin vil også få insektet til at gå i krampe og dø.

Botulinumtoxin(botox) er ekstremt giftigt - 1g kan slå 13 millioner mennesker ihjel. I ekstremt fortyndede suspensioner kan dette bruges. Det hæmmer V-SNARE således at acetylcholin ikke kan frigives. Nervens innervationsområde lammes derfor.

Skriv et svar til: Insekticider - fysiologiske og neurologiske systemer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.