Kemi

Afstem følgende reaktionskema

10. juni 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau
CH4 + H2O - CO + H2 . Hvis man skal afstemme reaktionen er det her så rigtigt? CH4 + H2O -----CO+ 3H2 ?? Jeg vil lige sige tak for på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2016 af brianjensen00 (Slettet)

Yes, det er rigtigt afstemt!

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juni 2016 af mathon

CH_4\, _{\textit{(g)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \rightarrow \; CO\, _{\textit{(g)}}\; +\;3\, H_2 \, _{\textit{(g)}}

Svar #3
10. juni 2016 af HFNU (Slettet)

:)) tak for hjælp. Ja jeg skal huske tilstandsformerne. Jeg spørger måske lidt mærkeligt - men hvordan ved jeg at : H2O er (l) og ikke (aq) ??

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2016 af umolich

(aq) betyder opløst i vand. Og vand kan ikke være opløst i vand. Så vand er altid enten (s), (l) eller (g).

Svar #5

Ok :) ja selvfølgelig men hvordan ved man at det i dette tilfælde er (l)?? når alle de andre stoffer er (g)?

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juni 2016 af umolich

Det ved man heller ikke medmindre det er skrevet i opgaven - det er ikke så vigtigt for betydningen...

Svar #7

ja ok:) altå jeg ved bare mine lærer plejer at sige at det er vigtigt at vi skriver tilstandsformerne for reaktionen-så det var mere derfor jeg spurgte:)

Brugbart svar (0)

Svar #8
10. juni 2016 af umolich

Ja det er også fint, men om man skriver (g) eller (l) ud for vand i denne reaktion, kommer blot an på om du tilsætter flydende vand og så opvarmer det, eller om du tilsætter vanddamp. I følge denne side fremstilles det meste hydrogen i USA i dag ved at tilsætte vanddamp, altså ville det være mere korrekt at skrive (g). 

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. juni 2016 af mathon

Du oplyste jo ikke reaktionstemperaturen.

men industrielt:
                             CH_4\, _{\textit{(g)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{({\color{Red} g})}}\; \rightarrow \; CO\, _{\textit{(g)}}\; +\;3\, H_2 \, _{\textit{(g)}}

Svar #10

Mange tak for svar;) . Jeg vil lige spørger svar#9 . Hvorfor skriver du H2O med (g) i rødt? Hvad betyder det?? Igen tak

Brugbart svar (0)

Svar #11
10. juni 2016 af mathon

…kun for at tydeliggøre rettelsen.

Svar #12

Rettelsen? Så efter H2O (g) ? Og ikke (l)

Skriv et svar til: Afstem følgende reaktionskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.