Kemi
H- NMR. antal dobbeltbindinger
Hejsa,
Jeg har H-NMR spektre af et rent, mættet triglycerid og en blanding af naturlige triglycerider.
intergralerne er angivet.
Jeg bliver så bedt om
1) at beregne det gennemsnitlige antal dobbeltbindinger mellem C-atomer pr. triglycerid og
2) at beregne det gennemsnitlige antal dobbeltbindinger pr. fedtsyrerest.
jeg skal også redegøre for hvilke signaler/toppe jeg baserer beregningerne på.
I 1) tænker jeg at tage integralværdien, trække 1 fra og dividere med 2? kan det være rigtigt?
men jeg er helt blank mht. 2 (og skal vist også regne videre fra 1).
Er der nogen der kan hjælpe? :)
jeg har oploaded billeder af de spektre jeg har fået.
på forhånd TAK!!
Svar #1
11. juni 2016 af banjobangkok (Slettet)
NMR af blandingen af naturlige triglycerider
Svar #2
11. juni 2016 af Heptan
Hvilken integralværdi vil du tage, og hvorfor vil du trække 1 fra og dividere med 2?
Jeg tror at signalet med integral 7,75 svarer til antallet af HC= atomer, så hvis man dividerer det med to får man måske antallet af dobbeltbindinger pr. triglycerid. Hvis vi afrunder integralet til 8 får man altså 4 dobbeltbindinger pr. triglycerid og 1,33 pr. fedtsyrerest.
Jeg ved ikke hvad man plejer at gøre, eller om man også bør kigge på de andre signaler.
Svar #3
12. juni 2016 af banjobangkok (Slettet)
tak for svar :D
Ja jeg ville tage den første top, som du skrev, fordi signalet svarer til H atomerne ved dobbeltbindingerne, og så, da der er 2 H atomer pr. dobbeltbinding, dividere med 2 for at få antal dobbeltbindinger i gennemsnit?
mht til antal dobbeltbindinger pr fedtsyrerest, har du så sagt 4/3 = 1,33 fordi der er 3 i triglyceridet? :)
Kan du i øvrigt svare på hvorfor mon det første spektrum for det mættede triglycerid er givet med i opgaven? kan ikke se hvor det skulle bruges henne.
tak mange gang!
Svar #4
12. juni 2016 af Heptan
Ja, jeg dividerer med 3 fordi der er 3 fedtsyrerester pr. triglycerid.
Det første spektrum er praktisk til at sammenligne med. Man kan bruge det til at finde dobbeltbindingerne i den støj der er. Fx kunne signalet med integral 4,00 og 1,04 godt ligne HC= atomer fordi de ligger langt til venstre, men det første spektrum viser at det bare er H'erne fra glycerolresten, altså dem der er til venstre for esteren i strukturformlen. Det passer med at der er 5 H'er der, så vi kan se bort fra dem når vi leder efter dobbeltbindinger.
Svar #5
13. juni 2016 af banjobangkok (Slettet)
nåå ja det kan jeg godt se! kan det så passe, at de sidste toppe (integralværdier 9 og 7,80 og lige under 1 ppm) på hvert spektrum begge svarer til de sidste H atomer i omega enden, altså CH3? Og at den lille top med integralværdi 1,18 til venstre for toppen med integralværdi 7,80 så kan svare til en omega-3? og hvis jeg skal beregne andelen af omega-3 fedtsyrerester (som molprocent af alle fedtsyre-rester) kan jeg så basere beregningen på det signal?
håber det kan forstås ;)
Svar #6
13. juni 2016 af Heptan
Ja, de svarer til CH3-grupperne. Jeg ved ikke hvad toppen med integralværdi 1,18 svarer til.
Svar #7
13. juni 2016 af banjobangkok (Slettet)
OK du skal have TUSIND TUSIND tak for din hjælp !!! :-D
Skriv et svar til: H- NMR. antal dobbeltbindinger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.