Matematik

a/b*a og a/(a*b) er det rigtigt det jeg har gjort?

18. august 2016 af 1jazzoz - Niveau: A-niveau

Hej - jeg er blevet lidt i tvivl om mine regneregler, men er det korrekt at hvis man skal reducere følgende udtryk så får man at :

a/b*a=b og a/(a*b)=1/b ??


Svar #1
18. august 2016 af 1jazzoz

Og hvis man har a(b+b)a-2b*a^2 får man ved reducering dette til 0 ?

og får man tilsvarende at a(b+b)*a-2ba^2 til at være 0? eller er der en forskel på de to, der er signifikant? 


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. august 2016 af mathon

              \frac{a}{b}\cdot a=\frac{a^2}{b}


Svar #3
18. august 2016 af 1jazzoz

Tak skal du have, men hvad så med a/(a*b) - er det korrekt det giver 1/b ? :)


Svar #4
18. august 2016 af 1jazzoz

eller giver det bare b? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. august 2016 af Euroman28

mathon, off-topic hvordan skriver jeg latex her?

- - -

Der er Matematik i alt.


Brugbart svar (2)

Svar #6
18. august 2016 af Eksperimentalfysikeren

a(b+b)a-2b*a^2 er det samme som a(b+b)*a-2ba^2, for man behøver ikke at skrive gangetegnet *.

#3 er korrekt

#5 Velformatterede formler kan skrives ved at trykke påknappen "fx" ovenover inputvinduet. Den åbner en dialogboks, der har et skrivefelt nederst. Klik på det, så cursoren kommer ind i feltet. Ovenover er der nogle knapmenuer, hvor du kan hente de strukturer, du har brug for. En brøk vil i skrivefeltet blive til "\frac{}{}" ,hvor du så skal skrive tælleren i den første del og nævneren i den anden: "\frac{tæller}{nævner}". Du kan straks se resultatet nedenunder skrivefeltet. Når du har brugt det et stykke tid, vil du kunne aflure kommandoerne og så skrive dem direkte uden brug af knapperne.

er korrekt.


Brugbart svar (1)

Svar #7
18. august 2016 af mathon

#3
             …det er korrekt.


Skriv et svar til: a/b*a og a/(a*b) er det rigtigt det jeg har gjort?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.