Kemi
hjælp til nogle opgaver og rettelse af nogel opgaver (organisk kemi)
Hej har brug for hjælp til nogle opgaver hvor jeg slet ikke ved hvordan jeg skal starte og rettelse af nogle opgaver som jeg bare vil bekræfte om jeg har lavet opgaverne rigtigt. Jeg har vedhæftet en fil
på forhånd tak
Svar #1
20. september 2016 af Skaljeglavedinelektier
Det er meget svært at læse, hvad der står grundet, at det er lavet med en blyant, og fordi billederne er taget fra en lidt atypisk vinkel. Prøv at ligge billederne herind gerne taget på en lidt bedre måde.
Svar #3
20. september 2016 af iisommerii (Slettet)
HVIS BILLEDERENE IKKE ER TYDELIGE I DEN FØRSTE FIL KAN I KIGGE I DENNE FIL DER ER BILLEDERNE FORSTØRRET
Svar #4
Der findes en guide her (virker dog ikke for mig): https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1626573
Ellers kan du vedhæfte et billede som en fil.
Svar #11
1) Er lidt svær at se, men hvis det går op, så passer det nok. Du svarer dog nok ikke helt på opgaven i forhold til navne af produkter.
2) Der er ingen forskel mellem 1) og 2), så vidt jeg kan se.
3) Den første del er rigtig. Ved den anden del er det strukturformlen til højre du skal bruge. Du mangler vel molekylformlen.
4) Molekylformlen for ethanol er forkert. Prøv selv at tjekke resten igennem før jeg kigger på det resterende.
5) Lidt svært at læse men det ser rigtigt ud.
Svar #12
Zigzag formlen for pentan-1-ol er desuden forkert. Der er kun fire " carbon knæk".
Det virker lidt besynderligt, at du skriver H3C ved pentanal og ikke ved de andre. Det bør dog udelades.
Svar #13
#Skaljeglavedinelektier men så er der ikke forskel på propan-1-ol og pentan-1-ol. Det forstår jeg ikke, kan du ikke tegne det for at vise mig forskellen på propan-1-ol og pentan-1-ol i Zigzag formlen
Svar #14
og den førstebillede med oxidation kan du så ikke vise mig et eksempel hvis du siger at jeg ikke helt svare på min opgave
Svar #15
#13 Hvorfor er der ikke forskel på propan-1-ol og pentan-1-ol? Propan-1-ol skal have 3 "carbon knæk", mens pentan-1-ol skal have 5 "carbon knæk". Dit pentan-1-ol har kun 4 "carbon knæk", hvilket gør det til butan-1-ol. Prøv selv at kigge efter.
#14 Jeg siger bare, at der står, at du skal skrive navnene på de produkter, der kunne tænkes dannet. Du har ikke skrevet navnene. I forhold til selve afstemningen og reaktionen har jeg lidt svært ved at læse det hele, men hvis det hele går op til sidst, så har du sikkert gjort det korrekt.
Svar #16
ser det rigtigt ud nu med forhold til zigzag formlerne vedhæfter lige en fil
Svar #17
ok tak.. nu skal jeg så forklare forskellen mellem kogepunkterne mellem disse stoffer og opløslighed. Jeg ved for ethanol, propan-1-ol og pentan-1-ol med forhold til opløsligheden at jo længere kæden bliver, jo dårligere bliver opløsligheden men hvad med kogpunkterne og opløslighed for pentan og pentanal
vedhæfter lige en fil af stoffernes kogepunkt og opløslighed
Svar #18
Du gik fra en fejl i zigzag fomlerne til mange. Vedhæftede er et billede af, hvordan det burde se ud. Jeg kan ikke fjerne C-atomerne, men det skal du selvfølgelig gøre.
Kogepunktet stiger for de tre alkoholer, idet alkoholerne bliver større. Det er fordi, det er lettere at lave ladningsforskydninger i større moleyler, hvorved der kræves mere energi til at bryde de intermolekylære bindinger.
Aldehyden er mere polær end dens tilsvarende carbonhydrid, hvorfor kogepunktet stiger. Polariteten af aldehyden gør også, at der kan opløses noget af den i vand.
Små alkoholer er opløselige i vand, hvilket skyldes hydroxygruppen. Små alkoholer holdes næsten udelukkende sammen af hydrogenbindinger, hvilket gør dem opløselige i vand. Idet alkoholmolekylerne bliver større, får van der Waals kræfterne en større rolle, hvorved opløseligheden falder.
Svar #19
Svar #20
Fordi det er fuldstændig upolært. Polære stoffer er opløselige i polære stoffer, og upolære stoffer er opløselige i upolære stoffer. Vand er polært, pentan er upolært og derfor ikke blandbare.