Kemi

reaktioner

10. oktober 2016 af lokpæø (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogle der kan jeg mig med disse reaktioner. Jeg får det simpelhen ikke til at gå op mht. ladningerne og O'erne til sidst.

Skærmbillede 2016-10-10 kl. 19.39.15.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier

Kan du prøve at vise, hvad du har gjort i f.eks. den første reaktion? 

Brugbart svar (1)

Svar #2
10. oktober 2016 af mathon

{{\overset{\mathbf{\color{Red} +2}}Mn}}{^{2+}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +4}}{Pb}O_2\; \rightarrow \; \overset{\mathbf{\color{Red} +7}}{Mn}{O_4}^{-}\; +\; {{\overset{\mathbf{\color{Blue} +2}}Pb}}{^{2+}}

op   ned   antal
Mn    5               2
Pb            2        5

afstemning af op- og nedgange:

2\, Mn^{2+}\; +\; 5\; PbO_2\; \rightarrow \; 2\, {MnO_4}^{-}\; +\; 5\, Pb^{2+}

afstemning af ladning:

2\, Mn^{2+}\; +\; 5\; PbO_2\; +\; 4\, H^{+}\; \rightarrow \; 2\, {MnO_4}^{-}\; +\; 5\, Pb^{2+}

afstemning af hydrogen:

2\, Mn^{2+}\; +\; 5\; PbO_2\; +\; 4\, H^{+}\; \rightarrow \; 2\, {MnO_4}^{-}\; +\; 5\, Pb^{2+}\; +\; 2\, H_2O

oxygen stemmer.

Brugbart svar (1)

Svar #3

\overset{\mathbf{\color{Red} +2}}{S}_2{O_3}^{2-}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} 0}}{Cl}_2\; \rightarrow \; \overset{\mathbf{\color{Red} +6}}{S}{O_4}^{2-}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} -1}}{Cl}{^{-}}

op   ned   antal
S      4               2
Cl            1        8

S_2{O_3}^{2-}\; +\; 4\, Cl_2\; \rightarrow \; 2\, S{O_4}^{2-}\; +\; 8\, Cl^{-}

afstemning af ladning:

S_2{O_3}^{2-}\; +\; 4\, Cl_2\; \rightarrow \; 2\, S{O_4}^{2-}\; +\; 8\, Cl^{-}\; +\; 10\, H^+

afstemning af hydrogen:

S_2{O_3}^{2-}\; +\; 4\, Cl_2\; +\; 5\, H_2O\; \rightarrow \; 2\, S{O_4}^{2-}\; +\; 8\, Cl^{-}\; +\; 10\, H^+

oxygen stemmer.

Brugbart svar (1)

Svar #4

{\overset{\mathbf{\color{Red} -3}}NH_3}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +1}}{Cl}{O}^{-}\; \rightarrow \; \overset{\mathbf{\color{Red} 0}}{N}_2\; +\; {{\overset{\mathbf{\color{Blue} -1}}Cl}}{^{-}}

op   ned   antal
N      3                2 
Cl            2         3

2\, NH_3\; +\; 3\, Cl{O}^{-}\; \rightarrow \; N_2\; +\; 3\, Cl^{-}

ladning stemmer:

afstemning af hydrogen:

2\, \underset{base}{N\! H_3}\; +\; 3\, Cl{O}^{-}\; \rightarrow \; N_2\; +\; 3\, Cl^{-}\; +\; 3\, H_2O

oxygen stemmer.

Svar #5
11. oktober 2016 af lokpæø (Slettet)

Nu er jeg med. Mange tak, Mathon.

Skriv et svar til: reaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.