Matematik

Befolkningstilvækst funktioner HJÆÆÆEELP

12. oktober 2016 af asdfadas1 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har meget svært med disse opgave. Jeg ved ikke, hvor jeg skal starte henne. Jeg håber i kan hjælpe mig, men her er de:

a) Beregn den gennemsnitlige årlige befolknignstilvæksten (i%) for perioden 1975-2000 for de 2 lande, idet du antager, at befolkningerne har haft en lineær stigning

b)  Beregn den gennemsnitlige årlige befolknignstilvæksten (i%) for perioden 1975-2000 for de 2 lande, idet du antager, at befolkningerne har haft en eksponentiel stigning

c) Opstil en matematiske modeller (funktionsudtryk) for tilvæksten omtalt i spørgsmål a og b

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2016 af mette48 (Slettet)

find hvilken form for stigning, der er tale om  lineær

udregn den samlede stigning på 25 år            R25=K*%*år

rente for 1 år                                                    R1=R25/25

brug samme angrebsform på det næste

Svar #2
12. oktober 2016 af asdfadas1 (Slettet)

Hvad står K for?

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. oktober 2016 af AMelev

Jeg går ud fra, at tallene angiver mio.???

Jeg tror, du har læst forkert i sp. a). Det giver ikke mening at tale om gennemsnitlig årlig procentvis stigning for en lineær funktion. Derimod giver det god mening at tale om gennemsnitlig årlig stigning.

a) Kina (K): K vokser fra ? til ? i perioden fra ? til ?
Altså vokser K med ? på ? år.
I gennemsnit er K vokset med ? pr. år i perioden ...

Tisvarende for Indien (I)

b)  Kina (K): K vokser fra Start? til Slut? i perioden fra ? til ?, dvs over n? år.
Fremskrivningsfaktoren Fn over n? år er F_n=\frac{Slut}{Start} . Indsæt og beregn.
Fn = (1+rår)n, hvor rår er den årlige procentvise stigning. Indsæt, løs ligningen mht. rår og omregn rår til procent.
I gennemsnit er K vokset med ....%  pr. år i perioden ...

c) Datasættene består af 3 punkter, så du skal bestemme forskrifterne ved regression.
Sæt x = Antal år efter 1975 og k(x) hhv. i(x) til at være befolkningstallet (målt i mio.) i Kina og indien

Svar #4

Jeg fatter ikke en eneste bjælde, kan du uddybe? :I

Brugbart svar (0)

Svar #5

Gå i gang med a). Udfyld alle ? i a) ud fra din tabel og opgaveordlyden - og derefter tænker du dig om. 
Når du så har fundet ud af, at det kunne du godt finde ud af, går du videre - OK?
Du må gerne bede om mere hjælp, når du har prøvet - men ikke før.

Svar #6

Kina vokser fra 928 til 1275 i perioden fra 1975 til 2000
Altså vokser kina med 37,4% på 25 år
I gennemsnittet er Kina vokset med 37,4/25=1.5% pr år i perioden 1975 til 2000

Brugbart svar (0)

Svar #7

Ja, næsten. Kina er vokset med 928 mio.
.... 37.4 mio. IKKE % og dermed heller ikke 1.5% mio.- som jeg skrev i 

Jeg går ud fra, at tallene angiver mio.???

Jeg tror, du har læst forkert i sp. a). Det giver ikke mening at tale om gennemsnitlig årlig procentvis stigning for en lineær funktion. Derimod giver det god mening at tale om gennemsnitlig årlig stigning.

Så laver du Indien på samme måde. Derefter går du så i gang med b) og sætter tal på.

Svar #8

Arg. Kina vokser ikke med 37,4 mio i en perioder over 25 år??

Brugbart svar (0)

Svar #9

Nej 928 mio. over 25 år og gennemsnitligt  37.4 mio. pr. år i perioden1975 - 2000. Det var kun %, der var forkert og skulle erstattes med mio., hvis jeg har ret i, at tallene var antal mio.

Brugbart svar (0)

Svar #10
12. oktober 2016 af peter lind

#3  Der spørges om den gennemsnitlige årlige vækst fra 1975 til 2000. Så er befolkningstallene i 2003 irrelevante

Brugbart svar (0)

Svar #11

#10 Ja, det kan du have ret i, sådan havde jeg bare ikke lige opfattet det. 

Regression er dermed en mulighed, men ikke et must - en anden mulighed er formlerne for a og b for hhv. lineær og eksponentiel vækst.

Skriv et svar til: Befolkningstilvækst funktioner HJÆÆÆEELP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.