Kemi
Hvordan ma angiver navne til disse alkaner
Jeg vil meget gerne have hjælp til at navngive de alkaner som er vist på det vedhæftede dokument.
Hvis jeg starter med opgave a.
Hvad skal jeg så starte med at gøre??? håber i kan hjælpe mig trin for trin så jeg kan lærer det.
1000 tak
Svar #1
29. oktober 2016 af Soeffi
#0. Start med at finde den længste kulstofkæde. Dens navn er sidste del af navnet for hele stoffet.
Svar #2
29. oktober 2016 af HFNU (Slettet)
Undskyld jeg spørger lidt dumt, men hvordan gør man det. Der er jo kun et atom som består at kun C, ikke
Svar #3
Tag stof (a). Hvor mange c-atomer er der i den længste kæde af c-atomer?
Svar #9
Er det rigtigt....? hvad skal jeg så herefter, undskyld er virkelig dårlig til det her
Svar #10
#9. Nu skal du finde sidekæderne og finde deres placering på hovedkæden. Deres placering skal have så lave numre som muligt.
Svar #11
29. oktober 2016 af Skaljeglavedinelektier
Pentan er korrekt.
Fra Wikipedia:
· Find den længste kæde (hovedkæden) og navngiv den.
· Find og navngiv sidekæder. Husk, at de ender på -yl fx methyl.
· Hvis der er to ens sidekæder skrives di- foran fx dimethyl. Ved tre ens skrives tri- osv.
· Nummerer C-atomerne i den længste kæde. De C-atomer, som sidekæderne er bundet til, skal have så lavt et nummer (placeringstal) som muligt.
· Skriv navnet: placeringstal – sidekædenavn, hovedkædenavn.
· Hvis der er flere forskellige sidekæder, skrives de i alfabetisk rækkefølge.
Svar #13
Skaljeglavedinelektier tak...skal navnet så starte med penta eller tri
Svar #14
Der er 3 methylgrupper, hvorfor det netop hedder trimethyl.
Tilsammen giver det: trimethylpentan.
Nu kan du gå videre til det næste punkt i navngivningen.
Svar #15
Jeg er ikke helt med på hvad du mener ...med det næste punkt
Svar #16
Du mangler de nederste:
· Find den længste kæde (hovedkæden) og navngiv den.
· Find og navngiv sidekæder. Husk, at de ender på -yl fx methyl.
· Hvis der er to ens sidekæder skrives di- foran fx dimethyl. Ved tre ens skrives tri- osv.
· Nummerer C-atomerne i den længste kæde. De C-atomer, som sidekæderne er bundet til, skal have så lavt et nummer (placeringstal) som muligt.
· Skriv navnet: placeringstal – sidekædenavn, hovedkædenavn.
· Hvis der er flere forskellige sidekæder, skrives de i alfabetisk rækkefølge.
Svar #17
Nummerer C-atomerne i den længste kæde. De C-atomer, som sidekæderne er bundet til, skal have så lavt et nummer (placeringstal) som muligt.
Er det punktet du mener jeg skal til nu her. Jeg ved bare ikke lige helt hvordan jeg gør det
Svar #18
Skal jeg starte fra c -atomet også nummerer til højre eller venstre... Jeg er lidt forvirret
Svar #19
De to C-atomer med sidekæderne skal have et så lavt nummer så muligt. Dvs. at man skal starte fra venstre side. Det første C-atom fra venstre i hovedkæden får nummeret 1, det næste med C-atom får nummeret 2, det næste med C-atom får nummeret 3 osv.
Det er C-atom nr. 2 og 3 i hovedkæden, der har de sidekæder
Det næste punkt er så - husk at der er to methylgrupper bundet til C-atom nr. 3:
Skriv navnet: placeringstal – sidekædenavn, hovedkædenavn.
Svar #20
#18 det skal gøres, så C-atomerne i hovedkæden med sidekæderne får lavest mulig nummer.