Matematik

Ekspotentielle funktioner

15. november 2016 af Andershansen144 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej noglen der forstår opgaven her?

på forhånd tak

1 Bestem vækstraten for såvel den sorte som den blå
2 forklar, hvorfor du skal finde fordoblingskonstanten for den blå funktion og halveringskonstanten for den sorte funktion

3 bestem henholdvis halverings- og fordoblingskonstanten ved aflæsning?

har vedhæfet en graf

Vedhæftet fil: Billede1.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

1)

Vækstraten er givet ved

r = a - 1.

2)

Hint(s):

Blå: Der er tale om en positiv vækstrate.
Sort: Der er tale om en negativ vækstrate.

3)

Halveringskonstanten:

Aflæs to punkter på grafen (x1, y1) og (x2, y2). Hvis du kan aflæse dem, så 2 · y2, vil dit liv blive meget nemmere, for så vil halveringskonstanten være forskellen mellem de tilhørende x-værdier. Altså

T(1/2) = x- x1.

Kan det ikke lade sig gøre, må du bestemme a. Og dernæst beregne halveringskonstanten på normal vis.

Fordoblingskonstanten:

Definitionen er f ( x + T) = 2 · f (x).
Aflæs én x-værdi. Fordobl dernæst den aflæste værdi. Dermed kan du aflæse to x-værdier. Fordoblingstiden vil altså være summen af den største x-værdi subtraheret den mindste x-værdi.

Husk, du skal bestemme halverings- og fordoblingskonstanten for begge grafer, dvs. for både den sorte og blå graf.

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. november 2016 af AMelev

Den generelle forskrift for en eksponentiel funktion er f(x) = b·ax ; b > 0, a > 0 og a ≠ 1
1) ablå = .... ⇔ rblå = ... og asort = ...  ⇔ rsort = ... (se #1 for sammenhæng mellem a og r)

2) Fordoblings-/haveringskonstanten er den x-tilvækst, der skal til for at f(x) fordobles/halveres. 
Se på monotonien (og sammenhængen mellem denne og a-værdien).

3) Benyt formlerne for fordoblings-/halveringskonstant T_2=\frac{ln(2)}{ln(a)}\:\: \textup{og}\:\: T_\frac{1}{2}=\frac{-ln(2)}{ln(a)}

Husk, du skal bestemme halverings- og fordoblingskonstanten for begge grafer, dvs. for både den sorte og blå graf.

Nej, fordoblingskonstant er kun knyttet til voksende funktioner og haveringskonstant kun til aftagende (jf. sp. 2)

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2016 af ShadowFang (Slettet)

AMelev har selvfølgelig helt ret; der burde ikke have stået "og" i #1 - det burde have været et "eller".

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. november 2016 af anderschris (Slettet)

har samme opgave forstår intet

Svar #5
16. november 2016 af Andershansen144 (Slettet)

tror stadig ikke helt jeg forstår i opgave 1 og 2 har løst 3eren tror jeg hvor jeg får følgende?

blå
a=1-1,15=-0,15
f(x) 2*-0,15^a

sort
a=1-0,92=0,08
f(x) 4*0,08

hvis jeg har regnet forkert så må i gerne rette mig, kan i regne opgave 1 og 2 ud så jeg kan forstå den, har siddet snart 3-4 timer med den og den er ikke til og forstå.. har læst både 1# og 2# svar igennem ...

Brugbart svar (0)

Svar #6
17. november 2016 af anderschris (Slettet)

aa

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. november 2016 af AMelev

#5 Det er ikke rigtigt. Se #1: r = a - 1, du beregner 1 - a.
Hvor får du de f(x) fra? Forskrifterne står jo i opgaven, så dem kan du ikke bare ændre.

Skriv et svar til: Ekspotentielle funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.