Matematik
RSA: Beregn d
Hej. Jeg skal udføre det sidste trin i RSA, algoritmen. Det volder mig problemer.

De andre trin er:
1. Vælg to primtal p og q, for hvilke n=pq. Her er valgt p=37 og q=43, n=1591.
2. Beregn φ(n)=(p-1)(q-1)=36*42=1512.
3. Vælg et heltal e, der er større end nul og mindre end φ(n), og som er primisk med φ(n). Her er valgt 659.
Hvordan beregner man d?
Svar #3
16. december 2016 af peter lind
Du skal finde d så e*d = k*φ(n) +1
Euklids udvidede algoritme har som input to naturlige tal a0 og a1 og leverer to tal u og v så
u*a0+v*a1= sfd(a0, a1) sætter du a0 = e, a1 = φ(n) og er sfd(a0, a1) kan du bruge u som d
Svar #6
16. december 2016 af Mirandola (Slettet)
Hej. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvordan jeg skal bruge den algoritme til at bestemme d
Svar #8
17. december 2016 af Mirandola (Slettet)
Jo, har set på den. Ved bare slet ikke, hvordan den skal bruges...
Svar #9
17. december 2016 af peter lind
så vagt et svar kan jeg ikke bruge til noget. Jeg skal vide præcist hvor det går galt. Med så vagt et svar kan jeg kun sige at du skal starte algoritmen med startdata e=659 og φ(n)=1512
Svar #10
Er det ikke noget med at man skal starte med den 'normale' algoritme, og så regne baglæns med den udvidede?
Svar #12
Startdata er indsat: u*659+v*1512=1, og jeg ønsker at bestemme u, hvad gør man herfra
Svar #13
17. december 2016 af peter lind
Du skal ikke starte med det det skal ende med. Du skal sætte de pågældende data som start på euklids udvidede algoriteme
Skriv et svar til: RSA: Beregn d
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.