Biologi

undrende spørgsmål

16. januar 2017 af Annaduvedhvem (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej :D jeg sidder med nogle undrende spørsgsmål, som jeg rigtig gerne vil have svar på, så jeg vil sætte stor pris på svar til følgende spørgsmål:

Hvordan får lunger og hjerte besked om at musklerne har et øget iltbehov?

Hvorfor sveder man når man “knokler”?

Hvorfor anvender man en ergometercykel til måling af energiomsætning?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2017 af DrNielsen

Der sidder et respirationscenter i hjernestammen som styrer disse ting. Dette center reagerer på input fra centrale og perifære kemoreceptorer som er anatomiske strukturer der så at sige kan måle hvilke kemiske bestanddele blodet består af. Disse detekterer derfor også når anddelen af CO2 i blodet stiger. De sender så et signal til respirationscentret som giver besked til den relevante muskulatur. Når muskulaturen(mellemgulvet hovedsagligt) aktiveres begynder man at trække vejret hurtigere.

For at kroppen skal kunne fungere - og leve - skal et hav af enzymatiske processer forløber rimeligt gnidningsfrit. Enzymer har et temperaturoptimum hvor de er mest effektive. Både koldere eller varmere vil sænke hastigheden hvormed disse arbejder. Et biprodukt af at omsætte energi som vi gør under arbejde, er netop varme. Det er derfor nødvendigt at komme af med denne varme for at hele stofskiftet ikke går i stå. Det gør man bl.a. ved at svede :-)

Jeg er ikke så bekendt med ergometercykler, men jeg tror det er fordi man kan måle effekten af trådet i pedalerne. Det bør man kunne omsætte til energiomsætning.

Dine to første spørgsmål er dem jeg ved mest om. Jeg har gjort svarene meget overordnede, så hvis du vil vide mere kan du skrive her eller i en besked :-)

Skriv et svar til: undrende spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.