Kemi

Spørgsmål vedrørende vinsyre - kemi

30. marts 2017 af Matthi1 (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej alle sammen.
Jeg har virkelig brug for hjælp til disse tre opgaver:

A) Jeg skal finde pKs1 og pKs2 for vinsyre. Dernæst skal jeg lave en skitse af en Bjerrumdiagram. Hvorefter jeg skal afgøre, hvor mange ækvivalenspunkter jeg regner med at se i en pH-metrisk titrerkurve, samt om det er det første eller det andet ækvivalenspunkt.

B) Jeg skal opskrive titreringsreaktionen på baggrund af pkt. A (reaktionen mellem vinsyre og NaOH idet jeg skal bruge følgende forkortelse H2T)

C) Jeg skal lave en forudberegning på hvor meget vinsyre jeg skal afveje hvis ækvivalenspunktet skal være omkring ca. 20 mL titrator (0,1M NaOH)

Håber nogen kan hjælpe mig. Det vil betyde meget for mig.

Formel for vinsyre: c4h6o6

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. marts 2017 af mathon

n(titrator)=\left ( 0{,}020\; L \right )\cdot \left ( 0{,}1\; \tfrac{mol}{L} \right )=0{,}002\; mol

reaktionsforhold:
                                 H_2T:OH^{-1}=1:2=\tfrac{1}{2}:1

Forventet
vinsyreforbrug:
                                 n(H_2T)=\tfrac{1}{2}\cdot n(titrator)=\tfrac{1}{2}\cdot \left ( 0{,}002\; mol \right )=0{,}001\; mol

ren vinsyremasse:
                                 m(H_2T)=\left (0{,}001\; mol \right )\cdot \left ( 150{,}09\; \tfrac{g}{mol} \right )=0{,}15\; g

Svar #2
30. marts 2017 af Matthi1 (Slettet)

Tusinde tak!! Ved du, hvordan de to andre opgaver løses?
- men hvordan ved du at forholdet er 1:2

Svar #3
30. marts 2017 af Matthi1 (Slettet)

Og hvorfor ganger man med 1/2?

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. marts 2017 af mathon

B)
                      H_2T\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, N aOH\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Na_2T\, _{\textit{(aq)}}\; +\;2\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

Brugbart svar (1)

Svar #5
02. april 2017 af mathon

A)

Hvor H_2T\rightarrow HT^{\, -} under forbrug af de første 10 mL af de i C) nævnte 20 mL:

pH=pK_{s1}+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right )\; \; \; \; \; \; V_o=10\; mL

Hvor HT^{\, -}\rightarrow T^{\,2 -} under forbrug af de sidste 10 mL af de i C) nævnte 20 mL:

pH=pK_{s2}+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right )\; \; \; \; \; \; V_o=10\; mL

dvs
          pH=pK_{s1}  forventes ved forbrug af 5\; mL titrator

pH=pK_{s2}  forventes ved forbrug af 15\; mL titrator.

Skriv et svar til: Spørgsmål vedrørende vinsyre - kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.