Fysik

Hvad kan én få til at dumpe til ekamensprojektet?!

06. april 2017 af Frellurian (Slettet) - Niveau: B-niveau

For at gøre en lang historie kort, så er jeg virkelig på skideren. Jeg valgte et emne jeg ikke skullet have. Aldrig vælg et emne man synes er spænende, altid tjek hvad pokker der ligger bag al éns fascination...

Skip længere ned hvis at du ikke vil have baggrundsinfo

Jeg er så gået hen og vælge noget som udelukkende er fysik-A stof, og jeg er altså ikke i forvejen en der scorer 12-taller i fysik, måske 7-10, men sgu'd så højt igen. Jeg brugte alle vores timer der var anlagt til eksamensprojektet på at overhovedet at kunne begribe hvad jeg sad med. Derudover burde jeg straks have set det som et stort, fedt og rødt advarselstegn helt oppe i fjæset på mig, at min fysiklærer selv ikke helt vidste hvad det var jeg skulle lede efter i et praktisk forsøg.

Nu når vi til det praktiske forsøg. For det har jeg nemlig ikke fået gjort. Det krævede at jeg fik bygget en blide i vores træværksted (og jeg ved intet om at arbejde med træ), og jeg har ikke kunnet finde en værkstedslærer for at få lidt hjælp. Mind you, det her var allerede meget sent, (rapporten skal afleveres i morgen) så jeg havde den ene chance til at få bygget lortet i min fritid på skolen. Det slog så fejl, og jeg står nu tilbage og kan ikke lave halvdelen af min rapport fordi at jeg ikke har den data jeg skal bruge.

Derudover så er der en data jeg ikke kan skaffe uden at gøre det praktisk, hvilket skal bruges til første omgang af udregninger, som igen skal bruges til at få nogle flere resultater. Så jeg afhænger lidt af den ene lille data jeg ikke kan skaffe, og dermed ikke kan lave meget teori heller. Jeg kan udelukkende kun forklare hvad de enkelte formler bruges, hvordan de samspiller med hinanden, og evt. sætte nogle tilfældige tal ind for at skabe et eksempel.

Baggrundsinfo slutter

Jeg er lidt uklar på det med hvordan man kan dumpe. Kan man dumpe hvis at man ikke har udledt et forsøg til fysikeksamensprojektet? Altså, vil det være umuligt at komme til eksamen, og ergo dumpe lige på stedet?

Jeg er pisse bange for at dumpe det, for så kan jeg jo ikke fortsætte?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2017 af Jerslev (Slettet)

Studieform? HTX, STX eller hf?

Svar #2
06. april 2017 af Frellurian (Slettet)

#1 Studieform? HTX, STX eller hf?

HTX 2. g afsluttende eksamensprojekt. Ved ikke om jeg skal op i fysik til mundtlig prøve endnu.

Svar #3

Nåh ja, og jeg har altså mailed min lærer både i går, og i dag. Venter stadig på svar dog. Har spurgt ham om det ikke er muligt blot at lave et meget improviseret forsøg med blot en bjælke, stol og så newtonmeter til at måle kraften. Jeg skal for i øvrigt filme forsøget, og sætte det ind i logger pro, som derudfra kan udregne vinklen på bjælken i henholdsvis til stolen.

Der er så lige det andet problem. Jeg har aldrig brugt logger pro før, og han nævnte først ved sidste time at det var den jeg skulle bruge til at udregne vinklen med. Nu kan jeg ikke bare gå og bebrejde ham for meget, for det var jo til trods også mig selv der udsatte forsøget indtil jeg havde forstået det (men det burde man vel for fa'en da også :/ ).

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. april 2017 af peter lind

Kan du ikke beskrive hvad opgaven går ud på?

Svar #5

Kan du ikke beskrive hvad opgaven går ud på?

Jeg skal simulere en blide i et forsøg (altså ikke bygge en real-life kæmpe blide), og lave udregner mht. dets vinkelacceleration. Lidt om massemidtpunkt, evt. Steiners sætning (dropper vist nok lige ekstra ting der kun kan gøre min situation værre), og bl.a. det resulterende kraftmoment der bliver skabt.

Teoretisk har jeg arbejdet med et program der også simulerer en blide, og fundet nogle mål der effektiviserer rækkevidden således at der ca. kun er 24% potentiel energi der ikke bliver omdannet til kinetisk energi. Jeg er bange for at sige at jeg stadig på dette tidspunkt er en smulle forundret over præcist hvordan jeg skal forklare det hele i min rapport.

Jeg bliver helt ærgerlig over når jeg sidder og hører om andre fra min klasse der har valgt noget om tryk, og andre der har valgt noget lignende der alt sammen kan (absolut næsten) kan forklares uden brug af andet end B-stof.

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. april 2017 af peter lind

Lav et forsøg med en elastik eller evt. bare det skrå kast.

Svar #7

Lav et forsøg med en elastik eller evt. bare det skrå kast.

Har faktisk lige været inde i stuen. Jeg brugte et kosteskaft balanceret på en stol. Målte ind til midten, og hele skaftet osv.

Filmede det, og det er så meningen at jeg skal smide videoen ind i logger pro, som skulle kunne fremtrylle nogle tal jeg skal bruge til vinklen. Det er sindssygt upræcist, men dog stadig on topic, og et forsøg. Men ellers mange tak for idéen :) Jeg håber på det bedste!

*edit* Nåh ja, hvis der altså nu sidder en flink sjæl derude som har forstand på logger pro, må du meget gerne forklare mig hvordan jeg indsætter en video, og lader den analysere en bestemt vinkel fra videoen. Min lærer sagde at den ville gøre det frame for frame, men jeg fik ikke meget mere ud af ham i den smule tid jeg kunne nå at spørge ham i.

Skriv et svar til: Hvad kan én få til at dumpe til ekamensprojektet?!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.