Matematik

Covarians efter en linær transformation

10. april 2017 af Dudi22 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er i tvivl, hvordan jeg skal starte og komme igennem denne opgave :( Kan en af jer hjælpe?

Vedhæftet fil: covar.png

Svar #1
10. april 2017 af Dudi22 (Slettet)

Brugbart svar (2)

Svar #2
10. april 2017 af AskTheAfghan

Kan du ikke vise hele opgavesættet? Du kan bestemme variansmatricen for Y ved AΩAT, og kigge på Cov(Y1,Y2) fra matricen, eller hvis Y1 og Y2 er uafhængige, så er Cov(Y1,Y2) = 0. Jeg er ikke så sikker på, om det er A-niveau opgave.

Svar #3

Det kan du tro, men de efterfølgende opgaver (som jeg har løst), burde ikke have betydning for løsning af (1) (som jeg altså ikke kan løse). Jeg har vedlagt opgaven.

Mht. at bestemme variansmatricen, hvad er forskellen på A og Aså? Er A = blot lig (x1 over x2)?

Vedhæftet fil:covar1.png

Brugbart svar (1)

Svar #4

Der er to måder (måske flere) du kan svare på (se #2), og jeg ved ikke, om du kender dem. Jeg ville nok starte med at bestemme fordelingen af Y. Jeg glemte at skrive hvad A stod for. Her er A = {{1, -b},{0,1}}. Bestem AΩAT, som er Var(Y). Tjek så Cov(Y1,Y2) gennem variansmatricen Var(Y). Der er stor forskel på A og AT. Hvis A er symmetrisk, så er de helt ens.

Brugbart svar (1)

Svar #5
10. april 2017 af fosfor (Slettet)

AT (A transponeret) er at du spejlvender A i diagonalen:

A= \left( \begin{array}{cc} 1 & -b \\ 0 & 1 \\ \end{array} \right)\\\text{ }\quad A^T= \left( \begin{array}{cc} 1 & 0 \\ -b & 1 \\ \end{array} \right)

Brugbart svar (1)

Svar #6
10. april 2017 af Therk

Ved en lineær transformation \boldsymbol Y = B + A\boldsymbol X gælder der at

\operatorname{Cov}(\boldsymbol Y) = A\operatorname{Cov}(\boldsymbol X) A^T

Her er B en vektor af samme længde som X og A er en kvadratmatrice.

Kender du det resultat? Ellers kan vi vise det uden store vanskeligheder vha. definitionen på kovarians.

Svar #7

Fedt med de mange svar :)

Er Cov(X) = [ 0 1

1 0 ] idet variansen så udgår? Det ville være det mest intuitive for mig.

Eller benytter vi hele matricen dvs. Cov(X) = [ 2 1

1 3 ]

Brugbart svar (0)

Svar #8
10. april 2017 af Therk

Din misforståelse i #7 er nok pga. mit notationsmisbrug i #6; beklager. Der skulle, i #6, have stået

\operatorname{Var}(\boldsymbol Y) = A\operatorname{Var}(\boldsymbol X)A^T

Her er A transformationsmatricen fra #0.

Vi kan så skrive kovariansmatricen

\Sigma = \operatorname{Var}(\boldsymbol Y)

og så kan vi finde kovariansen fra den matrice ved

\operatorname{Cov}(Y_1,Y_2) = \Sigma_{12},

dvs. kovariansen blot aflæses af off-diagonalindgangene i kovariansmatricen.

Brugbart svar (0)

Svar #9

#7     Du har

\operatorname{Var}(Y)=A\Omega A^{T}=\begin{bmatrix} 2-b-(1-3b)b & 1-3b \\ 1-3b & 3 \end{bmatrix}

Overvej hvordan/hvorfor. Nu kan du let aflæse Cov(Y1,Y2) fra denne matrix. Svar så på din opgave 1.

Skriv et svar til: Covarians efter en linær transformation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.