Fysik

newtons lov omkring skråt kast.

19. maj 2017 af skeel2 (Slettet) - Niveau: B-niveau

hejsa. jeg har en eksamen her på mandag, men jeg sider i lidt af en klemme. jeg kan ikke rigtig finde ud af at komme frem til det rigtige svar i en opgave. det omhandler det skrå kast, og mere nøjagtigt, den lodrette del af det skrå kast.

jeg forstår godt teorien bag ved det skrå kast, at det er delt i 2 dele, den lodrette del, med konstant acceleration, og den vandrette del med konstant hastighed. 

jeg vil nu gerne lave et eksempel, men jeg er matematisk udfordret, jeg har prøvet i et par timer nu at finde ud af hvordan eksemplet er regnet, men uden held. det er sådan her ud.

En kuglestøder sender kuglen afsted i en højde på 2,20 m med en fart på 12,0 m/s i en retning, der danner en vinkel på 45 grader med vandret, og vi ønsker at beregne, hvor langt kuglen når ud. Vi kan begynde med at regne på y-koordinaten for at finde, hvor lang tid kuglen er i luften:

Y = -½ * g * t2 + V0y * t + y0 -->

0 m = 0,5 * 9,82 m/s2 * t2 + 12 m/s * sin (45)* t + 2,2 m 

Dette giver t = 1,96 s

de skriver ikke hvordan de kom frem til dette, de giver bare svaret. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af isolere t, da jeg gerne vil lære at udregne det her, jeg har 0 erfaring med matematik programmer, og andre udregnings værktøjer, og jeg vil bare nødigt bruge eksemplet fra bogen hvis jeg skulle trække dette emne. så håber nogen vil hjælpe mig med at isolere t, så jeg kan lave mit eget eksempel.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2017 af peter lind

Det giver en 2.grads ligning i t.du kan se hvordan man løser den på   https://da.wikipedia.org/wiki/Andengradspolynomium


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. maj 2017 af spandoo1

Jeg har lavet en delvis løsning her og som svar #1 så skal du løse det som en andengradsligning. 

Vedhæftet fil:skrå kast.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Ved #2 finder du to x-værdier ( som egentlig er t-værdier ).

Den ene løsning bliver negativ, og kuglen lander næppe førend den er kastet. Derfor ses bort fra den negative løsning.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. maj 2017 af mathon

Som talværdiligning:

                                  (-0,5 * 9,82) * t2 + (12 * sin (45))* t + 2,2  = 0        t  > 0

                                 \small -4{,}91t^2 + 12 \tfrac{\sqrt{2} }{2}* t + 2,2=0 

                                 \small -4{,}91t^2 + 6 \sqrt{2} * t + 2,2=0

                                 \small t=\frac{-6\sqrt{2}-\sqrt{(6\sqrt{2})^2-4\cdot (-4{,}91)\cdot 2{,}2}}{2\cdot (-4{,}91)}=1{,}96

                                 

                                 

                                    
                                       


Skriv et svar til: newtons lov omkring skråt kast.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.