Fysik
Mekanisk system og mekanisk lukket system
Hej Alle.
Jeg skal til fysikeksamen her snart, og forstår ikke hvad forskellen er på et "mekanisk system", og "et mekanisk lukket system."
Hvis systemet blot er mekanisk men ikke lukket, vil det så sige, at den kinetiske energi godt kan omdannes til termisk pga. friktion og/eller luftmodstand? (fx bil på bakke), - Og at den mekaniske energi her ikke er bevaret?
Hilsen den på forhånd yderst taknemmelige Maria!
Svar #1
02. juni 2017 af mathon
Hvis systemet blot er mekanisk men ikke lukket, vil det så sige, at den kinetiske energi godt kan omdannes til termisk pga. friktion og/eller luftmodstand? (fx bil på bakke), - Og at den mekaniske energi her ikke er bevaret?
Ja.
Svar #2
02. juni 2017 af MariaKirstineM (Slettet)
Har lige et spørgsmål til ét andet emne, som jeg håber du også lige vil/kan svare på ;)
Mht. Stjerner, stjernedannelse og deres energiudstråling taler man om "sorte legemer" indefor fysikken. Jeg forstår ikke hvad et sort legeme er, og ej heller dets forbindelse til stjerner og deres energiudstråling. Jeg har læst mig til at det blot er en "idealisering", men hvis det ikke er et "sandt" fænomen, hvordan kan det så knyttes til at være noget der kan beskrive en "sandhed"?
Hilsen Maria
Svar #3
02. juni 2017 af hesch (Slettet)
Et sort legeme har en farve svarende til et stykke trækul ( matsort ).
Det er den farve, der ved en given temperatur udstråler den største effekt pr. m2, ligesom den absorberer den største effekt ved en given indstråling. Fx gælder for et sort legeme at dets udstrålede effekt er proportional med T4, hvor T er dets absolutte temperatur. Det "modsatte" af et sort legeme er et transparent eller spejlende legeme.
Isbjørne har sort hud. Den hvide pels udgør lysledere, der leder det sparsomme lys ned i den sorte hud, og derved opvarmer isbjørnen. Dette for maksimalt at udnytte varmeindstrålingen.
Man antager at solen og stjerner er sorte legemer ( altså når de er afkølede ). De er brændt godt og grundigt af.
Svar #4
03. juni 2017 af Number42 (Slettet)
Et sort legeme simuleres i laboratoriet ved et hulrum med et enkelt hul i, strålingen i hulrummet skal være i ligevægt, det vil sige modsvare dets temperatur..
strålingen fra hullet simulerer udstrålingen fra det sorte legeme. Det virker på den måde at strålingen reflekteres mange gange inden i hulrummet inden den kommer ud af hullet. Instrumentet bruges ofte til at kalibrere instrumenter med.
Strålingsfordelingen fra hullet er Lambertian.
Den termiske baggrundsstråling i universet er meget tæt på strålingen fra et ideelt sort legeme med en temperatur på ca 2,7 K.
Man kan ikke skrive:
Man antager at solen og stjerner er sorte legemer ( altså når de er afkølede ). De er brændt godt og grundigt af.
Det er når de stråler at de stråler som et sort legeme. Et sort legeme udstråler lys svarende til dets temperatur. Se Planks formel som er udledt under underforudsætning af at det er udstålingen fra (i) et hulrum som er i strålingsmæsig ligevægt.
Skriv et svar til: Mekanisk system og mekanisk lukket system
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.