Fysik

Skrå kraft:? Hvilken formel

07. juni 2017 af Mig123321 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Ser forskellige formler for beregning af den skrå kraft

Er det rigtigt man kan benytte A= +/- F1 * s 

(hvor F1 er F's komposant (er der nogen der ved hvad det betyder?) i bevægelsesretningen)

eller gør man brug af denne:

A=F*delta s*cos(a)

Tusind tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juni 2017 af peter lind

Beggee dele er rigtig. Den første dog kun hvis kraften er konstant. Kræfternes parallellogram (specielt hvis det er en rektangel eller kvadrat) betyder, at man kan angive en kraft som summen af to kræfter, hvor summen giver den endelige kraft. Disse to krafter kaldes komposanter.


Svar #2
07. juni 2017 af Mig123321 (Slettet)

Hvilken ville så være at fortrække? :) Jeg skal nemlig op i eksamen i morgen, og skal dermed komme hurtigt ind på denne.

Desuden har jeg et andet spørgsmål omkring kraften, når den er modsatrettet bevægelsen.

Jeg har defineret denne som A= - F*s

og givet forklaringen, at hvis jeg flytter en pakke der ligger på et bord tilbage på gulvet, påvirker jeg med en kraft der peger opad, selvom bevægelsesretningen peger nedad.

Hvilken kraft er det der peger opad? Er det tyngdekraften? Det er vel tyngdekraften der holder os alle nede på jorden, så derfor er jeg lidt forvirret..


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. juni 2017 af peter lind

Det kommer an på hvad det drejer sig om. Hvis det er en kraft der virker i en konstant retning som bevægelsen vil jeg foreslå den sidste.

Se hellere på gnidningsmostanden på et bord eller et skråplan


Skriv et svar til: Skrå kraft:? Hvilken formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.