Fysik

Spørgsmål i fysik..Nulpunkter og varmekapacitet

08. juni 2017 af Mig123321 (Slettet) - Niveau: B-niveau


Jeg har et spørgsmål omkring nulpunkter, og Heisenbergs ubestemthedsprincip: altså sammenhængen mellem disse.

Hvorfor understøtter hans ubestemthedsprincip teorien om at det praktisk er umuligt at nå ned på -273,15 K? Hans teori går jo ud på hvordan man ikke kan måle både et atoms position og hastighed på samme tid.. Så vidt jeg har forstået? Hvad har det med det absolutte nulpunkt at gøre?

Desuden har jeg et andet spørgsmål:

Jeg bliver ved med at se forskellige formler for hvordan man udregner en varmekapacitet, og har brug for en afgørende formel

Er det C= delta Q/delta T

eller er det C=Q/delta T

eller er det C=delta T/delta Q

Jeg er meget forvirret, nemlig!
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2017 af janhaa

1)

Heisenberg u:

kan ikke samtidig bestemmer posisjon og hastighet for partikler

\\\\\\\\\\\\\\\

2)

C = Q / (m*delta T)


Svar #2
08. juni 2017 af Mig123321 (Slettet)

Ja, men hvad har det at gøre med det absolutte nulpunkt? Det er mere sammenhæng mellem disse, jeg ikke forstår


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2017 af janhaa

fordi at absolutte nullpunkt ikke eksisterer... T --> 0 K = -273,15 C


Brugbart svar (1)

Svar #4
08. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren

Heisenbergs ubestemthedsprincip siger også, at delta E * delta t > h/(2π), hvor E er energien og t er tiden. Heraf følger, at hvis man har et system der er nedkølet til det absolutte nulpunkt, skal man bruge uendelig lang tid til at verificere, at energien er 0.

2)

Både C= delta Q/delta T og  C=Q/delta T kan forekomme. Den første form er den generelle form, der altid kan benyttes. I nogle tilfælde kan man have defineret startbetingelserne sådan, at Q=0 ved start. Så har man: deltaQ = Qslut - Qstart = Qslut - 0 = Qslut, hvor man så nøjes med at skrive Q. Det er altså blot en kort form, der kan være praktisk.

C kaldes varmekapaciteten og gælder for den mængde stof, der indgår i processen. Dividerer man den mad massen, får man varmefylden, også kaldet den specifikke varmekapacitet. Den betegnes med c. Der gælder altså c=C/m.


Svar #5
08. juni 2017 af Mig123321 (Slettet)

Tusind tak :)


Skriv et svar til: Spørgsmål i fysik..Nulpunkter og varmekapacitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.