Kemi

Hvilke stoffer findes der i luftforurening?

08. juni 2017 af SebastianAA11 - Niveau: 9. klasse

Jeg vil gerne vide, hvilke stoffer der findes i luftforurening. For nogen lyder det som et dumt spørgsmål, men jeg har søgt overalt på nettet uden at få et svar, som jeg kan forstå.  


Svar #1
08. juni 2017 af SebastianAA11

Jeg håber I vil hjælpe mig: 

@mathon 

@janhaa


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. juni 2017 af janhaa

CO_2(g)\\ SO_2(g)\\ SO_3(g)

slik at sur nedbør/acid rain blir:

CO_2(g)+ H_2O=> H_2CO_2(aq)\\ \\ SO_2(g)+H_2O=> H_2SO_3\\ \\ SO_3(g)+H_2O => H_2SO_4


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2017 af janhaa

og sjølsagt NOx? gasser

HNO_3


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2017 af mathon

mht borgernes sundhed: \small NO_x-forbindelser og indhold af småpartikler, som ved indånding gennem længerre tid kan udvikle KOL.

mht miljøet: indhold af drivhusgasser f.eks. \small CH_4 og \small CO_2.

mht. den arkitektoniske kulturarv: \small SO_x som i kontakt med vand udvikler kalknedbrydende syrer, bl.a. \small H_2SO_3 og \small H_2SO_4.


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juni 2017 af janhaa

og sveve-stoff (norsk)

små-partikler som #4 nevner


Svar #6
08. juni 2017 af SebastianAA11

Tak. 

Jeg skal lave et forsøg i morgen i eksamen, hvor min lærer efterfølgende siger, at jeg skal skrive:

Ca++ + 2OH- + CO2 -> CaCO3 + H20. 

I forsøget brænder jeg petroleum af og fører røgen gennem en lille slange ned i et reagensglas med kalkvand, hvor så kalkvandet bliver mælkefarvet, men jeg ved ikke hvorfor min lærer sagde, at jeg skulle huske at skrive dette efter jeg har lavet forsøget. Vil I hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. juni 2017 af mathon

Du skal forklare, hvad der sker, når \small CO_2\, _{\textit{(g)}} ledes gennem mættet kalkvand, som du jo bør vide er testen for \small \small \mathbf{CO_2\, _{\textit{(g)}}\! :}

                      \small Ca^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, OH^{-}\, _{\textit{(aq)}}\; +\;CO_2\, _{\textit{(g)}}\; \rightarrow\; CaCO_3\, _{\textit{(s)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}

som du i "kalktrekanten" måske har stående
som:
                       \small Ca(OH)_2\; +\;CO_2\; \rightarrow\; CaCO_3\; +\; H_2O


Svar #8
08. juni 2017 af SebastianAA11

Der bliver dannet sod, og det bliver ført i kalkvandet, som forurener kalkvandet. Er det ikke rigtigt, eller er der et rigtigt svar? 


Skriv et svar til: Hvilke stoffer findes der i luftforurening?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.