Kemi
Farmakokinetik opgave
Hej
Jeg sidder fast med en opgave, jeg har siddet og grublet over den et stykke tid nu, men jeg kan ikke komme frem til det rigtig svar. Jeg håber der er en der har tid og lyst til at hjælpe mig :-)
Opgaven lyder således:
Kinidin er et gammelt antiarytmisk lægemiddel, som fortrinsvist bliver metaboliseret af cytokrom P4503A4 i leveren til to metabolitter, 3-hydroxykinidin og kinidin-N-oxid) En mindre del af kinidin udskilles uomdannet renalt, og den totale clearance af kinidin, CL = CLH + CLR. I et farmakokinetisk interaktionsforsøg tog 6 raske forsøgspersoner først en enkelt oral dosis på 200 mg kinidin. Ved en senere lejlighed blev de samme forsøgspersoner behandlet med 600 mg af tuberkulosemidlet rifampicin, som inducerer CYP3A4. Absorptionen af kinidin fra tarmen er komplet. Uden rifampicin var den gennemsnitlige total clearance af kinidin 25 L x timer-1, mens den med rifampicin var 221 L x timer-1. De tilsvarende værdier for CLR var 4,4 og 5,6 L x timer-1. Mængden af uomdannet kinidin i mg i urinen uden og med rifampicin var henholdsvis:
Her er det korrekte svar:
35 mg uden rifampicin og 5 mg med rifampicin
TAK PÅ FORHÅND!
Skriv et svar til: Farmakokinetik opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.