Kemi

Ligevægt og tryk

14. september 2017 af pinklife (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har reaktionen:

N_2 (g) + 3H_2(g) <-> 2NH_3(g) (afstemt)

Jeg skal svare på, hvordan ligevægten påvirkes, når opvarmer reaktionsblandingen ved konstant tryk.

Er der nogen der kan hjælpe med dette?

Derudover søger jeg beskræftelse på, om det jeg har gjort er rigtig i forhold til den førnænvte reaktion:

1. Når der tilsættes N_2(g), vil ligevægten forskydes til højre i reaktionen iflg. Le Chateliers princip

2. Når der tilsættes NH_3(g) vil ligevægten forskydes til venstre i reaktionen -ll-

3. trykforøgelse ved formindskelse af reaktorens rumfang vil medføre, at ligevægten forskydes til venstre i reaktionen.

Eller har jeg byttet om på i hvilken retning forskydelsen sker?


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. september 2017 af mathon

3. trykforøgelse ved formindskelse af reaktorens rumfang vil medføre, at ligevægten forskydes mod højre.
(forskydes mod færrest molekyler)


Svar #2
14. september 2017 af pinklife (Slettet)

#1

3. trykforøgelse ved formindskelse af reaktorens rumfang vil medføre, at ligevægten forskydes mod højre.

Ah okay! Tusind tak. 

Er nr.1 og nr.2 så rigtige?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. september 2017 af mathon

                        N2 (g)  +  3 H2 (g)  \small \rightleftharpoons  2 NH3 (g)  +  Q


Svar #4
14. september 2017 af pinklife (Slettet)

#3

                        N2 (g)  +  3 H2 (g)  \small \rightleftharpoons  2 NH3 (g)  +  Q

Hm, jeg forstår ikke helt? Hvad skriver du det i forbindelse med?


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. september 2017 af mathon

                       N2 (g)  +  3 H2 (g)  \small \rightleftharpoons  2 NH3 (g)  +  Q         er exoterm.


Svar #6
14. september 2017 af pinklife (Slettet)

Så det vil sige, at når reaktionsblanden opvarmes ved konstant tryk, så aftager K_c? Så der vil ske en forskydning i den modsatte retning af den exoterme reaktion?


Svar #7
14. september 2017 af pinklife (Slettet)

Kan stadig godt bruge noget hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. september 2017 af mathon

Når reaktionsrummet
hvori processen
                                   N2 (g)  +  3 H2 (g)  \small \rightleftharpoons  2 NH3 (g)         tilføres varme
vil den oprindelige ligevægt forskydes i den retning, hvor varmeenergi forbruges,
indtil en ny ligevægt er etableret.


Svar #9
15. september 2017 af pinklife (Slettet)

#8

Når reaktionsrummet
hvori processen
                                   N2 (g)  +  3 H2 (g)  \small \rightleftharpoons  2 NH3 (g)         tilføres varme
vil den oprindelige ligevægt forskydes i den retning, hvor varmeenergi forbruges,
indtil en ny ligevægt er etableret.

Og hvilken retning er det så? højre eller venstre? Jeg bliver lidt forvirret..


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. september 2017 af mathon

…mod venstre.


Skriv et svar til: Ligevægt og tryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.