Kemi

Ild og vands navne

04. oktober 2017 af Antonwild - Niveau: 7. klasse

Her kommer et anderledes, mærkeligt og et svært formuleret spørgsmål. Når man skal forklare at man har brug materialer som ild og vand i et forsøg.

Hvad kaldes det så? Jeg søger et ord der kan erstatte materiale, da vand og ild ikke er materialer.

Kalder man det elemnter?

Klader man det kemiske forbindelser?

-Meget underligt spørgsmål, fra en dreng der ikke kan huske hvad det hedder :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2017 af umolich

Hvis det er i forbindelse med en materialeliste for et forsøg, ville jeg bare skrive vand på, men ikke skrive ild på. F.eks.

- Tændstikker
- Brænder
- 1 L postevand
- Vandbad
- 100g køkkensalt


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. oktober 2017 af Heptan

Vand er en kemisk forbindelse, men ild er ikke. For længe siden troede man at verden bestod af nogle få elementer, bl.a. ild, vind, jord osv. Nu har vi det periodiske system der fortæller at verden består af bl.a. atomer. Atomer kombinerer og danner kemiske forbindelser.

Ild er et fænomen der kræver den kemiske forbindelse dioxygen (ilt), varme (en form for energi) og brændstof (et eller flere kemiske forbindelser der kan reagere med dioxygen og dermed omdannes til andre kemiske forbindelser).

Vand og ild er to ret forskellige ting, så det er svært at finde et ord. Jeg ville nok stadig kalde vand og ild elementer på dansk, men de er ikke at forveksle med atomer eller det engelske ord "elements" som betyder grundstoffer.

Alternativt kan man tænke på det som, at I ikke egentligt har brug for ild, da I kan lave ilden selv hvis I har de rigtige materialer, fx nogle tændstikker eller en bunsenbrænder.


Skriv et svar til: Ild og vands navne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.