Fysik
Periodisk system
Hej. Jeg står i denne situation hvor jeg ikke kan finde info om det periodsike systems elektroner og protoner osv.... Det info jeg leder efter er således: når der er et par tal uden for det grundstof der er i det periodiske system... hvad betyder de tal? og hvordan skal jeg vide hvad der er hvad? eventuelt link til video kunne være perfekt
Svar #2
11. oktober 2017 af peter lind
Tallene betyder antal kerner i stoffet N og antal ladninger i stoffer Z
Svar #3
11. oktober 2017 af Larxx
https://www.youtube.com/watch?v=NdBn3wBP1Vs
Prøv at tjekke denne video igennem :)
Svar #4
11. oktober 2017 af Craoder (Slettet)
Du spurgte også om antallet af elektroner og protoner i et givent grundstof. Det der gør, at et grundstof er unikt, og at vi kan kalde det for brint, helium, uran osv. og skelne mellem disse stoffer, er mængden af protoner i kernen. Så atomtallet, der står ved hver grundtsof er antallet af protoner i kernen. For at fortsætte med de eksempler jeg gav før.
Brint: Har atomtal nr. 1, og har derfor 1 proton i kernen
Helium: Har atomtal nr. 2, og har derfor 2 protoner i kernen
Uran: Har atomtal nr. 92, og vil derfor have 92 protoner i kernen
Hvad angår elektroner, så vil vi gå ud fra, i hvert fald når et atom er neutralt ladet, at mængden af protoner og elektroner er den samme. Derfor vil brint have 1 elektron omkring sig, helium vil have 2, og uran vil have 92.
Skriv et svar til: Periodisk system
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.