Kemi

forståelse af umættede fedtsyrer korrekt?

16. oktober 2017 af yasminol - Niveau: C-niveau

Jeg skal skrive en journal i kemi og jeg er ikke helt sikker på om jeg har forstået umættede fedtsyrer korrekt. Jeg har skrevet dette ned:

De umættede fedtsyrer adskiller sig på den måde at de har huller i opbygningen som kan ses ovenfor. Disse “huller” gør at de er nemmere for kroppen at nedbryde da molekylet ikke er lige så kompakt som en mættet fedtsyre. “hullerne” gør det nemmere for enzymerne at komme ind og nedbryde de bindinger molekylet består af.

Er der rigtigt forstået eller er jeg helt galt på den?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Den korrekte definition på umættede fedt syrer er:

Umættede fedtsyrer indeholder en eller flere dobbeltbindinger imellem kulstofatomerne. Indeholder fedtsyren en enkelt dobbeltbinding, betegnes den enkeltumættet eller monoumættet, mens en fedtsyre med flere dobbeltbindinger betegnes flerumættet eller polyumættet.

Så det er nok mere korrekt at skrive dobbeltbindinger end "huller". Selve nedbrydningen af fedtsyrer i f.eks. mmenneskekroppen er lidt mere kompleks end det du har beskrevet. Jeg foreslår du læser dette: http://www.biotechacademy.dk/Undervisningsprojekter/Grundskoleprojekter/Kroppen-og-kosten/Teori/Kroppens-braendstof/Fedtstoffer

Du har ikke beskrevet hvilken nedbrydning du tænker på, men da du nævner enzymer, går jeg ud fra at det er biologisk funderet nedbrydning du tænker på?

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: forståelse af umættede fedtsyrer korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.