Biologi

Abort og biologi: hvornår snakker man om liv i biologi?

21. oktober 2017 af celinahmortensen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg overvejer kraftigt at vælge at skrive SRP i biologi A samt religion. 

Derfor er jeg i gang med at skrive nogle ting ned, som fx hvordan religion og biologi (naturvidenskab generelt) modspiller hinanden når det kommer til ABORT og reelt set finde ud af hvilke aspekter, jeg måske vil skrive om.

Men derfor tænkte jeg på, hvornår er der egentligt tale om liv, når det kommer til naturvidenskab? Jeg har undersøgt lidt, og det jeg kommer frem til er, at biologien og religion egentligt har ret meget samme ide af hvad der opfattes som liv? Men, det kan der ikke være rigitgt.. Det har da altid været sådan en religiøs ting, at man er imod abort og i stedet er for liv? OG jeg synes altid jeg har haft en ide om, at der har været en eller anden forskel fra hvornår man anser ting for levende i naturvidenskaben i forhold til det religiøse aspekt.

Alle svar er værdsat! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Liv er naturvidenskabeligt defineret som:

Levende organismer består af en eller flere celler, der har et stofskifte og kan opretholde en indre ligevægt (homøostase), ligesom de kan vokse, reagere på stimuli og formere sig. De kan desuden tilpasse sig deres omgivelser gennem evolution i løbet af flere generationer.

Alt der opfylder ovenstående betingelser, betragtes af videnskaben som liv. Modsat er, skal vi kalde det for "ikke-liv", enten objekter der er ophørt med ovenstående aktiviteter (er døde), eller objekter der magler disse egenskaber, og derfor må klassificeres som "døde ting" (en sten f.eks.).

I forhold til abort, gælder de samme regler for videnskaben som ovenfor. Derfor er det ikke den videnskabelige definition på liv, der er afgørende for, hvornår et foster betragtes som "liv". For videnskaben er alderen på fosteret ligegyldig. Æg-cellen, der er levende, befrugtes af sæd-cellen, der er levende, og begynder at udvise de ovenstående processer. Liv i forhold til abort, er derfor defineret ud fra lovgivningen, og den er som bekendt forskellig i forskellige lande. I Danmark (og Norge) ligge grænsen for abort indtil udgangen af 12. svangerskabsuge, med mindre helt særlige forhold gør sig gældende. I Sverige f.eks., kan kvinder få abort indtil 18. svangerskabsuge.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
21. oktober 2017 af celinahmortensen (Slettet)

Ja okay.. Så egentligt er det vel det samme. I religionen snakker man om liv fra undfangelsen, hvilket dermed også er rigtigt i det naturvidenskabelige, da der her er snakke om celler, der ligepræcis følger definition?

Tusind tak, forresten, for svar.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Ja, udlagt på en simpel måde, kan man godt sige at relogion og videnskab lige på det punkt er enige. Om der er tale om en kompleks organisme som f.eks. mennesket, eller cellen lige efter undfangelsen, er både videnskaben og religion enige om at det er liv.

Den store forskel er nok nærmere, at hvor videnskaben blot tager stilling til at det er liv og ikke tager stilling til om det må afbrydes eller ej, så tager religion afstand fra afbrydelse af svangerskabet, fordi mennesket ikke må ødelægge hvad gddommen har skabt. Og her er måske et emne du kan arbejde videre med i forhold til dine tanker. Videnskaben anser befrugtningen af et æg og den deraf udviklende klump af celler, til foster, til nyfødt og så videre, som en naturlig rækkefølge af begivenheder der startede med befrugtningen af ægget, hvor religion ser det som udtryk for guddommens skaberværk og vilje, og ikke noget der kan ske uden dennes indblanden.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
21. oktober 2017 af celinahmortensen (Slettet)

Ja.

Det lyder alt sammen spændende, og du har måske faktisk åbnet mine øjne for et andet emne, jeg måske hellere vil vælge i forbindelse med fagene.

Mange tak, du!!


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2017 af stranddart (Slettet)

Selvom der indenfor naturvidenskaben generelt er konsensus om hvad liv er, på trods af mange forskellige definitioner, så er det stadig en interessant debat - selv hvis man kun betragter den videnskabeligt. Eksempler på definerende egenskaber er bl.a. evnen til vækst, reproduktion, aktivitet og respons på stimuli (men du kan sikkert finde andre definitioner andre steder).

Men hvad så med virus? Og hvad med prioner?

I følge definitionen er disse ikke levende, men man kan helt sikkert finde argumenter for, at de heller ikke er døde.

Disse er fænomener, som i mine øjne, ville være interessante for dig at læse lidt om. Disse er måske ikke så interessante ift religion, men kan måske bruges i en diskussion.

Skriv et svar til: Abort og biologi: hvornår snakker man om liv i biologi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.