Matematik

Ønsker at læse matematik på uni?

29. oktober 2017 af Mathian - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg vil gerne læse matematik på uni, super tilfredsstillende når jeg løser en problemstilling, også drømmer jeg også at hjælpe andre i det. Er der noget litteratur derude, som kan udvide ens forståelse af matematik på en filosofisk måde, øvelsesbøger der kan gøre en stærkere osv!? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2017 af Mathias7878

"filosofisk måde"?

- - -

Brugbart svar (1)

Svar #2

Har du matematik på A-niveau? Det kræver det, hvis du ønsker at læse det på universitet

- - -

Svar #3
29. oktober 2017 af Mathian

Nej, er lige gået fra c til b. Men vil gerne gå fra b til a. Med filosofisk mener jeg f.eks. hvilken betydning matematikken har haft for menneskets levemåde igennem historien. Platon, den store græske filosof, skulle f.eks. have sagt at ingen indtræder mit akademi uden kendskab til geometri.  Hvorfor egentlig?  Som matematiker på uni, kræver det sikkert at man gøre sig overvejelser over de store spørgsmål vedrørende matematik, og det vil jeg gerne forbedre mig på.

Brugbart svar (1)

Svar #4

Pas :)

Tænker umiddelbart, at du først og fremmest skal have styr på det basale matematik, man lærer i gymnasiet. Når du har det, kan du jo, hvis du har lyst, begynde at udfordre sig selv med det, man lærer på universitet :-)

- - -

Svar #5

Det har du ret i ;) det ville ihvertfald være det rationelle ;) 

Brugbart svar (1)

Svar #6
29. oktober 2017 af Anders521

#0 Der er mange bøger der kan hjælpe dig, men som meget andet tager det tid og øvelse at tilegne sig færdigheder og kompetencer i matematik.

Bemærk også at især abstraktionsniveauet kommer til at tage et hop og det er ikke sikkert at der er en glidende overgang fra gymnasiet til universitet. Det kan være at dine undervisere fra starten vil tage hensyn til dit faglig niveau og tage udgangspunkt dér, men sådan er det ikke altid.   

Tag ud på universitet og "se" hvad et matematikstudie indebærer. På nogle universiteter er der en ordning, hvor du kan være studerende for en dag - prøv det af.

Svar #7

Tak lyder som en god ide

Brugbart svar (1)

Svar #8
29. oktober 2017 af Anders521

Hvis du er stadig opsat på læse matematik på universitet, kan det også anbefales at tage et kig i bogen

"How to study for a mathematics degree"

af forfatteren Lara Alcock.  Den er letlæselig.

Brugbart svar (1)

Svar #9
29. oktober 2017 af Therk

Meget interessant spørgsmål.

Det er heldigvis, for de fleste, sat således op på det første semester at det ikke er nødvendigt at have "læst op på universitetsmatematik" før studiestart. Det handler fx bl.a. om at elever fra gymnasiet ikke kan forventes at vide helt hvad det er, de går ind til, måske specielt for de teoretisk matematiske studier, da gymnasiel matematik og videregående matematik ikke rigtig minder særligt meget om hinanden - indlæringsmæssigt og indholdsmæssigt.

Det vigtigste er at du har en interesse og en undren, som du gerne vil udforske. Om du var god eller dårlig på gymnasiet til matematik er alligevel glemt allerede i anden/tredje uge, da det hele pilles fra hinanden alligevel. Det kan være en fordel at have "nemt" ved det, men er ikke et krav og må ikke skræmme dig væk.

\rule{7cm}{0.4pt}

Gode spørgsmål i #3! Hvis du er interesseret i sådanne overvejelser, kan du prøve at kigge lidt på de tre primære filosofiske grundlagsskoler, der har påvirket vores opfattelse af matematik i dag (i parentes en af de vigtigste navne inden for skolen). Så ved du måske i det mindste, hvad du skal bruge som søgeord. :)

- Formalisme (David Hilbert) (Matematik findes i sin egen lille sky og har intet med virkeligheden at gøre)
- Intuisme (Brouwer) (Matematik er opfundet af os og kan ikke eksistere uden at vi har erfaret det)
- Logicisme (Russel) (Matematik kan vides og forstås uden oplæring - det "ligger i os")

Jeg lærte først om matematisk filosofi på mit andet år, så det er ej heller noget, der forventes at du har hørt om eller ved noget om. Ikke desto mindre kan det sagtens være meget spændende læsning!

Svar #10

Tusind tak Therk. Der fik jeg lige et ekstra motivationsboost, vil helt sikkert tjekke litteraturen ud, kan ikke takke dig nok!!! 

Brugbart svar (0)

Svar #11
30. oktober 2017 af Anders521

I #0 nævnte du også om at hjælpe andre i matematik - go' ide. Hvorfor ikke starte på Studieportalen? Udover at hjælpe med det faglige indhold får du også trænet i at formidle det. Der er intet der forhindrer dig i at starte med det samme, hvis du har lyst :-)

Svar #12
30. oktober 2017 af Mathian

Jo, helt bestemt Anders! Det lå også i intentionen. 

Skriv et svar til: Ønsker at læse matematik på uni?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.