Matematik

Utility funktioner

30. oktober 2017 af ThoNielsen (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Har en opgave der omhandler utility funktioner, og har svært ved at finde ud af hvad x1 og x2 værdien i opgave A skal være. Opgaven er lidt lang så jeg har vedhæftet den som et billede. Det er mest af alt opgave A jeg behøver hjælp til, tror jeg er med på hvordan resten udregnes efter jeg har fundet de korrekte x værdier. I opgave A har jeg store problemer med hvordan jeg skal aflæse de to værdier. 

Håber nogle kan hjælpe, på forhånd tak!

Vedhæftet fil: Utiliy funktioner.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2017 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

8*x1+7*x2 ≤ 280

afsæt linien 8*x1+7*x2 = 10  på grafen. Forskyd den så langt som mulig til højre så linien tangerer kurven med værdien 280. Der hvor den rører er optimum

Svar #3
30. oktober 2017 af ThoNielsen (Slettet)

Har ikke grafen digitalt, eller må bruge computerprogrammer. Hvordan ville du indsætte linjen, og hvilken værdi tangerer den kurven? 

Brugbart svar (0)

Svar #4

det har jeg ikke set efter. Kurverne på gafen svare til x14/5*y2 = konstant Du må selv beregne hvad konstanten er. Så må du forskyde den til kurven med konstanten 280. Der er et bilag. Måske er det lettere at gøre det på bilaget

Svar #5
30. oktober 2017 af ThoNielsen (Slettet)

Hvordan ville du gribe det an når man skal regne konstanten ud? 

Brugbart svar (0)

Svar #6

tag et punkt på kurven og aflæs x og y værdien. Sæt de tal ind i U funktionen

Skriv et svar til: Utility funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.