Matematik

"meanlog" & "sdlog" i R

10. november 2017 af Luxiee (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg skal kode med en funktion som bruger log-normal fordeling. 

Der er dog udtryk jeg ikke forstår. Jeg har at: rlnorm(n,meanlog,sdlog) 
Men når jeg koder log(mean), giver det fejl. Kan ikke finde en god forklaring nogen steder. Kan I hjælpe mig? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2017 af SådanDa

Hvad er det du skal? Hvilke parametre har du, og hvordan har du fundet dem? 

Du skal ikke bruge logaritmen af middelværdien, men nærmere middelværdien til logaritmen af din variabel.

Hvis X er Log-normalfordelt er log(X) jo normalfordelt, meanlog og sdlog i R er altså hhv. middelværdi og sd af variablen log(X).

Svar #2
10. november 2017 af Luxiee (Slettet)

Så hvis min mean = 7, så er meanlog = log(7) ? 

Mit R gav mig bare en bunke fejl da jeg spyttede det igennem, men det kunne komme andetsteds fra :o

Jeg arbejder blot med forskellige måde at lave bootstrap på. Et af eksemplerne bruger lnorm fordeling, og det har jeg bare ikke haft succes med i denne omgang ^^. Men giver det da et skud mere når jeg lige når hjem :)

Brugbart svar (1)

Svar #3
10. november 2017 af SådanDa

Nej, hvis du har en række udfald fra lognormal-fordelingen, så er din meanlog=,mean(log(X)) hvor X er udfaldene, betragt eventuelt:

A=rlnorm(10000,2,1)
mean(A)
mean(log(A))

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. november 2017 af Therk

meanlog er middelværdien for den log-transformerede variabel som SådanDa skriver i #3.

\rule{7cm}{0.4pt}

For X\sim \mathcal N(\mu,\sigma^2) da er Y = e^X lognormalfordelt med samme parametre, dvs. vi skriver Y\sim \operatorname{LN}(\mu,\sigma^2).

meanlog er \mu fra ovenstående, som ikke er at forveksle med middelværdien (forventningen) af Y:

E[Y] = e^{\mu + \sigma^2/2}

Den hedder altså meanlog fordi det ikke er middelværdien, men "førsteparameteren".

Skriv et svar til: "meanlog" & "sdlog" i R

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.