Matematik
Påvise en eksponentiel udvikling
Hej!
Jeg ved ikke hvordan jeg skal påvise at udviklingen er eksponentiel i opgave a)
Skal jeg lave en regression?
Svar #1
26. november 2017 af Mathias7878
Ja, det tænker jeg også. Hvis R2 (forklaringsgraden) er tæt på 1, må du ud fra det kunne konkludere, at udvikingen vokser eksponentielt.
Svar #3
26. november 2017 af Stjerneskud2016
Men, den er mindre end 1
Ser det her rigtigt ud?
Er den så en aftagende eksponetiel udvikling?
Svar #4
Forklaringsgraden har ikke noget at gøre med, hvorvidt udviklingen er voksende eller aftagende, men hvor godt de punkter, du har brugt til at lave regressionen passer i forhold til den forskrift computeren finder. Jeg er ikke helt sikker på, om det er den måde, du skal påvise, at udviklingen virkeligt er eksponentiel, men det er mit umiddelbare bud. Mathons svar i #2 er nok det man skal gøre, men det virker ret kompliceret i forhold til, at du har matematik på C-niveau :-)
Svar #5
Jeg vil påstå at mene, at du ud fra din forklaringsgrad R2 = 0.99910 burde kunne konkludere, at udvkingen virkeligt er eksponentiel.
Svar #6
Tak!
Jeg går i 1g og jeg har matematik på a niveau, jeg troede bare at det var c niveaus ting. Fordi jeg tænkte at alle starter på c niveau i 1 g. Men jeg må nok lade være at bruge mathon's måde, da jeg ikke har lært logaritmen endnu.
Svar #7
26. november 2017 af mathon
Hvis man har korrelationsværdien R2 = 0.99910 oplyst er der naturligvis ingen grund til omskrivning.
Svar #9
Sådan fungerer det også. Hvis du har det på A-niveau, berører du først emnerne på C-niveau i 1g, så emnerne på B-niveau i 2g og til sidst emnerne på A-niveau i 3g :-)
Svar #14
mange tak!
Det fik jeg det også til i b)
Men jeg synes at spørgsmålet lyder meget forvirrende, ",hvis udviklingen fortsætter en time mere"??
Så udviklingen stopper efter 1 time?
Skriv et svar til: Påvise en eksponentiel udvikling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.