Kemi
Reaktioner - hjælp!
Hejsa
Kan nogle forklare, om det jeg har gjort er korrekt ?
På forhånd tak
Svar #1
04. januar 2018 af ChemistryIsKey
Det er helt rigtigt det syrechlorid du har fat i. Jeg ville også tilsætte en katalysator, fx AlCl3 og måske varme på opløsningen, men din strukturelle og mekanistiske tankegang er helt rigtig!
Sidenote: Husk også, at du højst sandsynligt får en blanding af para og ortho produktet, da methoxygruppen i anisol er ortho/para-dirigerende :)
Svar #2
04. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
ej tusind tak altså.
Men kan du måske forklarer mig, hvordan jeg ved, at det er AiCl3 eller om det er HCl
Jeg skal nemlig til eksamen her snart, og jeg har rigtig svært ved at forstå reaktioner, som f.eks. denne jeg har oprettet.
Jeg ved ikke helt, hvordan man kommer frem til hvad trin 1 er- jeg brugte langt tid på det og fandt det på nettet. men til eksamen har jeg ikke nettet,
Jeg værdsætter din hjælp
Svar #3
04. januar 2018 af ChemistryIsKey
Hmm kan forestille mig du tager et kursus i organisk kemi. Der er visse regler som er vigtige at kunne (fx forudsige polaritet, foreslå mekanismer på baggrund af stoffers reaktivitet, visse pKs regler for forskellige forbindelser osv.), men organisk kemi er i bund og grund udenadslære. Man bliver nødt til at sætte sig ned og lærer hvilke stoffer der reagerer på hvilken måde, herunder også forhold som reaktionen kræver (fx katalysator som ovenfor, men også ting som hvor lang tid, hvilken temperatur, solvent osv.).
Jeg har selv taget nogle kurser i organisk kemi, så grunden til jeg ved at AlCl3 formentlig vil være en passende katalysator er simpelthen udenadslære. Din reaktion er det man kalder en Friedel-Crafts acylering og hver gang jeg tænker på den reaktion, tænker jeg også på AlCl3.
Mit bedste råd er at prøve at huske så mange reaktioner udenad og du kan evt. lave flash-cards :)
Svar #4
04. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
Aha- tusind taak for din skønne hjælp.
Skøn aften til dig
Skriv et svar til: Reaktioner - hjælp!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.