Kemi
Er min reaktion opstillet korrekt?
Jeg har vedlagt følgende fil:
Kan nogle fortælle mig, om jeg har svaret spørgsmålet korrekt?
Svar #1
04. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
Glemte fil-
Svar #2
04. januar 2018 af Heptan
God reaktionstype. For mekanismen, se https://www.masterorganicchemistry.com/2011/08/12/reagent-friday-sodium-borohydride-nabh4/
Svar #4
05. januar 2018 af ChemistryIsKey
Din reaktion er desværre ikke helt rigtig.
Hvis du anvender natriumborhydrid, vil du kun opnå alkoholen (kun reducere ketonen) og ikke få påsat den phenylgruppe, som du også skal tænke på.
Du skal anvende et passende grignard reagens for at udføre et nukleofilt angreb på carbonylgruppen (ketonen). Herefter skal du quenche = tilsætte vand, for at protonere alkoxylatet (et alkoxylat er bare en alkohol som er deprotoneret). På den måde opnår du den ønskede alkohol.
I dit tilfælde vil man anvende phenyl magnesiumbromid som grignard reagens og HUSK at solventet skal være aprotisk (THF = Tetrahydrofuran vil være passende), da man ellers øgelægger grignardreagenset.
Jeg har vedhæftet en mekanisme til dig, men det er vigtigt, at du får læst op på dine reaktioner før eksamen :)

Svar #5
05. januar 2018 af Anar2 (Slettet)
Det er godt nok svært- jeg laver hele tiden de her reaktioner forkert:( Og det hjælper ikke når jeg bare læser i bogen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Og tusind taak for din skønne forklaring
Skriv et svar til: Er min reaktion opstillet korrekt?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.