Kemi

Stærk syre/ base

07. januar 2018 af Anar2 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvis man har en række molekyler og man skal afgøre hvilken der er den stærkeste syre eller base?

Nolge der kan forklarer, om det er bestemte grupper man skal se på? eller hvordan ved man det?

Eller er der et sted jeg kan læse om detk

På forhånd mange ta

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2018 af Heptan

"Organic Chemistry" af McMurry har et kapitel med syre/baser (går ud fra det er organisk kemi).

Jeg vil nok bare anbefale at bruge en tabel med almindelige syre/baser. Man kan godt regne med at enhver funktionel gruppe har ca. samme pKa værdi hver gang.

Man kan også lære at bestemme det på en mere intuitiv måde, ved at se på hvordan polaritet trækker elektroner væk fra det sure hydrogenatom i en funktionel gruppe. Fx C-O-H er ret polær, men COO-H er endnu mere polær. CO-C-H er ikke særligt sur, men mere sur end C-C-H. CO-CH-CO er endnu mere sur.

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2018 af Heptan

Hvis det er uorganisk kemi er udenadslære/tabel også det nemmeste, men der kan man på samme måde se på hvordan polaritet gør hydrogenatomer mere sure. Fx er HNO3 en stærkere syre end HNO2.

Svar #3
07. januar 2018 af Anar2 (Slettet)

Hvis jeg f.eks. har følgende:

Er vi enige om, at den stærkeste syre er e) pga. to cl grupper

Hvilke betydninger spiller en O når der er tale om stærksyre eller base?

Hvilke betydning har Br? eller en benzenring? 

Håber virkelig du kan hjælpe mig

Skriv et svar til: Stærk syre/ base

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.