Fysik

Bils hastigheds påvirkning af luftmodstand

08. januar 2018 af Alexandravest - Niveau: A-niveau

hej, jeg har en opgave om en bil hvor jeg skal tale for og mod en billist' udsagn om sin fart (50 km/t). Den fart jeg har beregnet mig frem til (58,62 km/t) ud fra bremsespor og gnidningskoefficient stemmer ikke overens med billistens udsagn, og har en afvigelsesprocent på 17,24%. 

Jeg skal argumentere for hvad der kan have påvirket bilens fart, så billistens udsagn er korrekt.

Jeg tog luftmodstand som det første og har beregnet mig frem til at den er 103,086 (kg*m^4/m^3*s). 

Jeg ved dog ikke hvilken formel jeg skal bruge hvis jeg vil påvise at luftmodstanden påvirker bilens hastighed. håber i kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2018 af hesch (Slettet)

Først og fremmest:  Afrund disse 58,65 km/t, 17,24% og 103,086 whatever. Sådanne bremsespor indikerer en hastighed med en nøjagtighed på ±5%, vil jeg gætte.

Hvilken gnidningskoefficient stemmer ikke? Er det dæk/vej eller bil/luft?

Bremsesporene bliver jo kortere, når du medtager luftmodstand under nedbremsningen. Hvis bilisten har en medvind på 80 m/s, er det noget andet.

Hvad angår luftmodstandens størrelse, skal du kende bilmærket. Visse fabrikanter, såsom Ferrari, oplyser bilens cw-tal. Andre værdier kan påvirkes af bremsernes justering, dæktryk, dæk- og vejtemperatur, støddæmperes kvalitet.


Skriv et svar til: Bils hastigheds påvirkning af luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.