Debat

Tanker om at droppe ud af gymnasiet?

14. januar 2018 af frejaasofiee (Slettet)

Jeg går lige nu på STX på første år. Jeg gik på efterskole i niende klasse og tog en tiende efterfølgende, så jeg fylder snart 18 år. 

Jeg valgte at starte i gymnasiet efter sommerferien 2017, men har simpelthen rigtig svært ved at følge med. Jeg har diagnosen ADHD, hvilket gør det en del sværere at sætte sig et mål og udføre det. Jeg bliver bare rigrig tit ked af det og føler det hele falder sammen foran øjnene på mig. Mit fravær er meget højt og jeg har allerede fået første advarsel. Jeg har tit brug for 'de dage', hvor jeg er mig selv, har brug for at være hjemme fordi jeg er ked af det og det kan tit være over ting som andre ikke forstår. Nogle gange forstår jeg det ikke engang selv ... 
Nogen gange tænker jeg også ,,har jeg valgt gymnasiet fordi jeg selv vil, eller fordi mine forældre vil''. Jeg har inderst inde ikke lyst til at droppe ud, for jeg vil ikke være svag. Men jeg ved også bare, at jeg er meget stresset og ikke føler jeg yder mit bedste - og så kan det være ligemeget ...? 

Jeg tænker tit over om en HF ville være bedre, men jeg er selvføgelig også rigtig dårlig til eksaminer og dem er der jo en del flere af på HF. Men der tager de ikke fravær på samme måde, så der ville jeg kunne have mine dage ... men igen, hvad tænker i?

Jeg er, ikke for at lyde som en eller anden 'her kommer jeg type', men en kvik pige, kan finde ud af det meste i skolen osv, men min diagnose gør bare, at jeg ikke kan koncentrere mig nok om det og hurtigt bliver fristet til at lave alt muligt andet .. jeg vil gerne være journalist og det kan en HF sagtens hjælpe en på vej med! 

Men jeg er i tvivl .. især fordi jeg også godt kan lide min klasse, men ærligt, så er jeg blevet mobbet siden de helt små klasser og er først kommet ud af det her i gymnasiet .. så jeg er ikke typen som har forhold til dem i min klasse og er med i en 'gruppe'. Men man kan stadig føle sig alene ofte .. 

Kom gerne med jeres bud og ideer ?? 

Tak på forhånd, 

Knus F


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2018 af peter lind

Efter din beskrivelse går det jo slet ikke.

Du kan tale med din læge om dine problemer.

Alternativt kan du tale med din studievejleder.

Og endelig har du overvejet om gymnasievejen er det rigtige for dig. Det lyder som om at du er meget aktivt, så evt. skulle du vlge en erhvervsretning, hvor du skal være mere fysisk aktiv


Skriv et svar til: Tanker om at droppe ud af gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.