Fysik

Hvor lang tid går der før de to biler mødes?

19. januar 2018 af emma2140 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!
Jeg sidder og kæmper med denne fysikopgaver og er simpelthen gået helt i stå. Er der en venlig sjæl der kan hjælpe? 

Jeg har i forvejen omregnet begge bilers hastighed til m/s og forsøgt at sætte ind i funktioner osv. men det giver ingen mening at komme frem til et nogenlunde resultat.  Opgaven lyder som følgende: 

To biler starter i afstanden 5 km fra hinanden på en lige vej. 

De to biler starter samtidig og kører mod hinanden. 

Den ene bil kører med konstant fart 30 m/s og den anden kører med konstant fart 80 km/t.

Hvor lang tid går der før at de to biler mødes?

På forhånd tak for hjælpen! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. januar 2018 af mathon

\small \textup{Tilsammen tilbagel\ae gges }     \small \left ( 80+108 \right )\; \tfrac{km}{h}=188\; \tfrac{km}{h}

\small \textup{De to biler m\o des efter:}
                                         \small t=\frac{5\;km}{188\; \tfrac{km}{h}}=0{.}026596\; h=1\;min\; 36\;sek
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Ser man det fra den ene bil, er der 5km mellem dem og den anden bils fart er summen af bilernes fart.


Svar #3
19. januar 2018 af emma2140 (Slettet)

Tusind tak! Utroligt at det i virkeligheden er så "simpelt", men det er nok bare fordi, at jeg havde sat mig for, at det var nødvendigt med diverse ligninger, for at kunne få det udregnet... :-)

Men tusind tak for hurtigt og brugbart svar! 


Skriv et svar til: Hvor lang tid går der før de to biler mødes?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.