Matematik

Spørgsmål om en Gini-Koefficient formel

31. januar 2018 af DarknezZ - Niveau: A-niveau

Jeg har fået den her formel udleveret af min lærer i forhold til en Gini-Koefficient opgave

Jeg kan intet finde om formel nogensteder

Er der mulighed for at der er nogen der kan hjælpe mig med at identificere formlen og give mig et link til hvor jeg kan læse om den specifikke formel?

Formlen er vedhæftet


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2018 af AMelev

Normalt beregnes Ginikoeffficienten ud fra en opdeling i 10 lige store grupper (deciler).
Prøv ar se beregningen i dette link.

Jeg er usikker på, hvad n og y'erne i din formel angiver. Jeg gætter på, at n svarer til 10 i linket, altså hvor mange grupper, der deles op i, og y'erne angiver de tilsvarende fraktiler, men .....


Svar #2
31. januar 2018 af DarknezZ

Tak jeg kan dog stadig ikke finde den formel nogensteder. Det virker som om min lærer bare selv har fundet på den. Jeg har lidt svært ved at definere den hvis jeg ikke kan læse om den nogensteder. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. januar 2018 af AMelev

Jeg tror ikke formlen er en, din lærer selv har "opfundet", men meningen er nok, at du skal udlede den ud fra din viden om Ginikoefficienten.
Problemet er dog stadig, at det ikke er klart, hvad n og y'erne står for. Spørg din lærer om det, hvis det ikke fremgår af dine oplysninger.
I hvilken forbindelse har du fået opgaven?


Skriv et svar til: Spørgsmål om en Gini-Koefficient formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.