Matematik

Brug af annuitetsformlen- hjælp

05. februar 2018 af 13asec - Niveau: C-niveau

Opgave 2

Hos Fredes Cykler og Knallerter tilbydes tilbydes et annuitetslån til en uundværlig mountainbike til kun 17000 kr. Der er månedlige terminer, og den månedlige rente er 2%. Løbetiden på lånet er 8 år. 

a) Bestem den månedlige ydelse.

b) Hvor meget kommer man til at betale i rente på lånet?

Opgave 3

Thyra Madsen skal giftes og får derfor syet en brudekjole til 55000 kr. i en brudeforretning. Kjolen kan enten betales i 60 lige store månedlige rater med en rente på 2% pr. måned. - eller i 72 lige store rater med en rente på 1,75% pr. måned. 

a) Hvad kommer Thyra af med pr. måned efter hver af de to betalingsmåder? 

b) Hvad kommer Thyra i alt til at betale for kjolen efter hver af de to betalingsmåder?

_____________________________________________________________________________________

Til disse skal jeg bruge annuitetsformlen, bortset fra 3b, som lyder således:

A = b* 1+r^n-1/r

b = a* r/1+r^n-1

Men jeg kan ikke få det til at passe, og mine resultater lyder forkerte.

_____________________________________________________________________________________

Til 3b bruges formlen:

K = K0 * (1+r)^n

Please hjælp! På forhånd tak :))


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. februar 2018 af Stats

Opgave 2

Hos Fredes Cykler og Knallerter tilbydes tilbydes et annuitetslån til en uundværlig mountainbike til kun 17000 kr. Der er månedlige terminer, og den månedlige rente er 2%. Løbetiden på lånet er 8 år. 

a)

y = A0·[ r / ( 1 - (r+1)-n ) ]

y = 17.000·[0,02 / ( 1 - (0,02 + 1)-8 )] = 2320,66

b)

Når du er færdig har du betalt 2320,66·8 = 18.565,33 kr. i alt...

Du har nu afdraget med 17.000 kr. som mountain biken kostede...

Altså, 18.565,33 - 17.000 = 1.565,33 kr. er hvad du derfor må have betalt i renter...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Brug af annuitetsformlen- hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.