Biologi

Arbejdsspørgsmål til produktion af øl og bioethanol – og klimaforandringer

07. marts 2018 af Frederikhanehøj - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg sidder og bøvler med et spørgsmål i biologi, som jeg håber en af jer kan hjælpe med

Hvilken biologisk betydning har det (fokus på mennesker og dyr), at stivelse og cellulose indeholder  forskellige bindinger?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2018 af guzbak

Cellulose adskiller sig fra stivelse ved den måde, som glucose-molekylerne er bundet til hinanden på. De er bundet med noget man kalder β-1,4-bindinger. De hæfter glukose-molekylerne sammen i lange, uforgrenede kædemolekyler. Hvis kæderne kommer til at ligge tæt kan de blive bundet sammen på tværs med brintbroer.


Det er kun bakterier der kan nedbryde cellulose. De bruger et enzym der hedder cellulase, der kan hydrolysere cellulose.
 
De dyr som kan fordøje cellulose - f.eks. drøvtyggere som hjorte, kør, får m.fl. - får hjælp af bakterier og gærsvampe i drøvtyggermaven. Der er nemlig ikke nogle pattedyr, som har et enzym, der kan nedbryde cellulose.
 

Læs mere her.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Arbejdsspørgsmål til produktion af øl og bioethanol – og klimaforandringer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.