Kemi

Hjælp til titrerings opgave

08. marts 2018 af Søhest166 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal skrive et journalark over et titreringsforsøg, som blev lavet en dag jeg var syg. Jeg skal derfor lave opgaven selv ud fra en anden gruppes resultater. Da jeg ikke er særligt god til kemi, er jeg meget i tvivl om hvad min hypotese er i forhold til forsøgene og hvordan jeg løser følgende opgaver:

1. Betragt titrerkurven for phosphorsyre. Hvilket stykke på titrerkurven svarer til reaktion A?
Hvilket stykke til reaktion B? Hvilket stykke til reaktion C? Brug nedestående kurve, hvis titrering
af phosphorsyre ikke blev nået.

2. Ved at sammenligne titreringskurven for phosphorsyre med titreringskurven for cola afgøres
der om cola indeholder phosphorsyre eller ej? Hvilke syrer indeholder cola generelt?

3. Er forbruget af 0,100 M NaOH ved 1. og 2. ækvivalenspunkt i indbyrdes overensstemmelse? Anvend
forbruget af 0,100 M NaOH i 1. ækvivalenspunkt til at beregne koncentrationen af phosphorsyre i
phosphorsyreopløsning. Sammenlign med den faktiske koncentration.

4. Hvilke værdier giver forsøget for phosphorsyres pKs1 og pKs2 , dvs. pK(H3PO4) og pKs (H2PO4-)? Sammenlign med tabelværdier.

5. Beregn pH i l. og 2. ækvivalenspunkt. Sammenlign resultaterne med de aflæste værdier på
titrerkurven og kommenter. Hvorfor ses 3. ækvivalenspunkt ikke på titrerkurven?

6. Hvorfor forbruges der ikke lige meget 0,100 M NaOH ved de to kolorimetriske titreringer?
Er resultaterne af de kolorimetriske titreringer i overensstemmelse med resultaterne fra
den potentiometriske titrering i afdeling B?

7. Anvend forsøgsresultaterne til at beregne phosphorsyrekoncetrationen i colaen i molær. Beregn
derefter colaens indhold af phosphorsyre angivet i mg H3PO4 per liter Cola.

8. Hvor mange procent udgør det målte phosphorsyreindhold af det maksimalt tilladte? Maximalt
tilladt koncentration af fosforsyre i cola = 700 mg/L

9. Hvordan vil det påvirke titrerkurvens udseende, hvis man undlader at uddrive CO2 inden colaen
titreres?

10. Hvilke H- og P-sætninger synes du der burde være på cola?

Jeg har vedlagt hele opgaven. 

Svar #1
08. marts 2018 af Søhest166 (Slettet)

Det målte data, som jeg har fået fra en af grupperne er vedhæftet her.

Vedhæftet fil:cola-forsøg.xlsx

Skriv et svar til: Hjælp til titrerings opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.