Kemi

Afstem reaktioner - Redoxreaktioner

14. marts 2018 af Emmaroelann (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg skal afstemme nogle reaktioner og har brug for hjælp til at komme igang.

Jeg er i tvivl om både løsningen, men også hvad de forskellige tegn betyder. Fx. hvad det betyder når der er et + opløftet eller 2+ opløftet.

Vh
Emma


Svar #1
14. marts 2018 af Emmaroelann (Slettet)

Den første reaktion er:


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. marts 2018 af janhaa

where is the reaction?


Svar #3
14. marts 2018 af Emmaroelann (Slettet)

I tried to attach it, but not sure if it worked? 

Otherwise, this is the reaction:

Ni + Ag^+ --> Ni^2+ + Ag


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2018 af janhaa

Ok, it's an easy one:

you need equal charges at both sides,

and equal nb of atoms at both sides,so:

Ni + 2Ag^+ => Ni^(2+) + 2Ag

****************

LHS: 1Ni and 2Ag^+

RHS: 1Ni^2+ and 2Ag


Svar #5
14. marts 2018 af Emmaroelann (Slettet)

Okay thanks..

Can you explain to me what the ^ (+) means?

I mean, why is there a ^(+) in the end of Ag?


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. marts 2018 af Egofaciens

Det betyder, at Ag har en positiv ladning. Du kan måske genkende følgende

Ag^+


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. marts 2018 af AngelOneOne

Hej,

Plusser og minusser i superscript (+ og -), betyder at bestanddelen har en elektrisk ladning og det derfor er en ion. F.eks. består almindeligt bordsalt (NaCl) af en positivt ladet Na+ ion og en negativt ladet Cl- ion, når det f.eks. er opløst i vand. Ioner har en elektrisk ladning (plus eller minus), og grundstoffer/stoffer/neutrale molekyler (f.eks O2 eller N2) har ingen ladning - de er neutrale.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #8
15. marts 2018 af Emmaroelann (Slettet)

Tak for svarene begge to.
Er det noget jeg skal tage højde for når jeg afstemmer reaktionen?

Kan jeg sætte +/- efter hvad som helst bare for at få det til at passe?

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. marts 2018 af AngelOneOne

Hej,

Nej - Alle grundstoffer har nogle helt bestemte ioner de kan eksistere som. Man kan ikke bare smide ekstra plusser og minuser ind som det passer en.

F.eks. Jern, kan eksistere som et væld af forskellige ioner, men de to hyppigste di vil støde på er jern(II) (Fe+2) og jern(III) (Fe3+). Du kan sædvanligvis se i reaktionen om det er den ene eller anden ion der er til stede:

FeCl2 - Her er det Fe(II), da chlor kun forekommer med ionen Cl- og dem er der to af, så derfor må Fe være Fe2+

FeCl3 - Her er det Fe(III), da chlor stadig kun forekommer med ionen Cl- og dem er der her tre af, så derfor må Fe være Fe3+

I stofreaktionsskemaer, skal nettoladningen på begge sider være neutral (dvs. ingen ladninger på nogle af siderne af reaktionspilen) og i ionreaktionsskemaer, skal der være lige mange af hver ladning på hver side af reaktionspilen:

Stofreaktionsskema: HCl + NaOH → NaCl + H2O
Ionreaktionskema: Ni(s) + 2 Ag+ → Ni2+ + 2 Ag(s)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #10
15. marts 2018 af Emmaroelann (Slettet)

Tak for hjælpen Angel.

Skriv et svar til: Afstem reaktioner - Redoxreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.