Matematik

Hjælp til opgave

21. marts 2018 af 250116 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, 

Jeg er i gang med at lave nogle øvelsesopgaver, dog er jeg gået i stå med denne. Håber virkelig nogen kan hjælpe!

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: 2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2018 af SådanDa

Hvor er du kommet til? Hvad har du svært ved?


Svar #2
21. marts 2018 af 250116 (Slettet)

Det er faktisk generelt og jeg har endnu ikke kunne starte på den, så mangler fra spørgsmål a).


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2018 af SådanDa

R er refleksiv hvis xRx for alle x.

Dette er sandt, vælg lambda=1, så har du nemlig x=lambda·x

R er symmetrisk hvis xRy => yRx

Antag xRy så findes et lambda>0 således at y=lamda·x => x=y·lambda-1 (da lambda>0 er lambda-1>0) så du har vist at der findes en konstant>0 (lambda-1) så x=konstant·y så du har yRx

Prøv selv med transitiv.


Svar #4
21. marts 2018 af 250116 (Slettet)

Kan du ikke også hjælpe med at besvare og regne de andre? For jeg for forstår det virkelig ikke!:/


Svar #5
21. marts 2018 af 250116 (Slettet)

og lige et andet spørgsmål: til at besvare a og b kan man så godt nøjes med det du nævner i #3 eller skal det uddybes tror du?


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. marts 2018 af SådanDa

Du bliver nød til at forsøge selv. Start med at sørge for at du forstår din relation R.

Prøv så ligesom i #3 at løse c), for at R er transitiv skal der gælde at: xRy og yRz => xRz, det er ikke så svært at vise her. Giv det et forsøg! 

Og jeg tror det er fint at skrive noget i den stil ja, du skal vise at du forstår det i hvert fald!


Svar #7
21. marts 2018 af 250116 (Slettet)

c) Kan man ikke sige, at den er transitiv, idet (xRy \wedge yRZ) => xRz altid er sant/passer


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. marts 2018 af SådanDa

Det forstår jeg ikke helt, ikke alle relationer er nødvendigvis transitive.

Lad os prøve at skrive det op:

Antag at xRy og yRz. Da ved du at der findes λ1 så y=λ1x og λ2 så z=λ2y, du vil nu gerne vise at der findes en konstant λ3>0 således z=λ3x. 

Men da y=λ1x kan du blot indsætte denne i ligningen for z: z=λ2y => z=λ21x) => z=(λ2λ1)x

da λ2λ1>0 har vi altså fundet en sådan konstant λ32λ1, og derfor er z transitiv.


Svar #9
21. marts 2018 af 250116 (Slettet)

Nårh okay, jeg kiggede efter opgave eksempler i bogen og der stod som besvarelser, at det altid gælder så det derfor jeg forstod det sådan. Men din besvarelse giver så meget bedre mening.


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. marts 2018 af SådanDa

Definér en relation R på de reelle tal så xRy <=> (x-y = 1)
Så har vi 3R2 ( da 3-2=1) og 2R1 (da 2-1 = 1) men ikke 3R1 (da 3-1 ikke er 1).

Så denne relation er altså ikke transitiv, altså de kan godt eksistere.


Svar #11
21. marts 2018 af 250116 (Slettet)

Du kan vel ikke hjælpe med de andre? 


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. marts 2018 af SådanDa

e) er en tænkeopgave. Hvilke tal y er i ækvalensklasse med 1? Fra definitionen skal der eksistere et λ>0 så y=λ·1, hvilke tal kan skrives på den måde?


Skriv et svar til: Hjælp til opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.