Matematik
Fatter hat , Nogle der er god til forklar Mat
Nogle der ville Forklar?
Svar #1
29. marts 2018 af Mathias7878
a)
Du ved, at indbyggertallet i Delhi følger en eksponentiel udvikling, dvs. en funktion på formen y = b*ax, hvor b er startværdien, dvs. antallet af indbyggere til tiden x = 0 og a er den årlige vækstrate.
Hvordan tror du så, at funktionen skal se ud?
b) Opstil tilsvarende en model for indbyggertallet i Tokyo og sæt de to funktioner lig hinanden.
Svar #6
29. marts 2018 af sjls
Hov, jeg har vist set forkert. Det er i opgave b), du skal finde en forskrift for udviklingen i indbyggertallet i Tokyo, og det er den, du har fundet nu. Desuden skal du - som nævnt i #1 - sætte forskriften lig med den for udviklingen i Delhi, men den skal du først finde på samme måde som før, hvilket egentlig er opgave a).
Svar #7
29. marts 2018 af hannah9 (Slettet)
det er det jeg har lavet , hva er forkert?
Svar #8
29. marts 2018 af hannah9 (Slettet)
du mener på den her måde right?
Svar #9
29. marts 2018 af sjls
Det er vist gået lidt for hurtigt hos mig, kan jeg se. Du har naturligvis ret i, at udviklingen i indbyggertallet i Tokyo kan skrives som , og at udviklingen i indbyggertallet i Delhi kan skrives som
. Du mangler bare at sætte dem lig med hinanden og løse ligningen for x for at finde ud af, hvornår indbyggertallet i Delhi vil overstige indbyggertallet i Tokyo.
Skriv et svar til: Fatter hat , Nogle der er god til forklar Mat
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.