Biologi

Naturen i grundtræk. Please HJÆLP ! :)

01. april 2018 af Mettabii - Niveau: B-niveau

Står og skal aflevere modulopgave her d. 4  og jeg forstår slet ikke hvad jeg skal svare på det her. 

Har læst alt teksten jeg er blevet bedt om at læse, men jeg forstår det simelthen ikke. 

Opstil en nedbryderfødekæde i en bøgeskov 

Her tænker jeg at dødt organisk stof, bliver nedbrudt af svampe og bakterier vha. enzymet cellulase, som så bliver spist af jordbundsdyrene via døde blade og andet henfaldende organisk materiale. Her hjælper svampene og bakteriene jordbundsdyrene med at nedbryde det organiske materiale i deres fordøjelsessystem, så det igen bliver dødt organisk stof (eskrementer). eller jordbundsdyrene bliver spist af rovdyr eller parasitter, som igen bliver omsat til dødt organisk stof (eskrementer)

giv en forklaring på, at man finder færre arter af jordbundsdyr i en nåleskov. 

Jeg tænker det har noget at gøre med at der ikke er planteliv i jordbunden, så derfor er der ikke føde nok til planteæderne/jordbundsdyrene?

Giv en definition af C:N forholdet og forklar, hvordan C:N forholdet kan bruges som et mål for omsætningshastigheden (det kan oplyses, at bakterierne i jorden fortrækker materialer hvor C:N forholdet er tæt på 10:1.)

Jeg helt tabt :/ håber det nogen der kan hjælpe mig. 


Skriv et svar til: Naturen i grundtræk. Please HJÆLP ! :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.