Matematik

Beregn funktionens definitionsmængde og skriv værdimængden for g(x)=ln(x+4)

23. april 2018 af petbau - Niveau: B-niveau

Hej

Er der en venlig sjæl, der lige vil kigge på denne opgave?

En funktion er givet ved g(x)=ln(x+4)

a) Beregn funktionens definitionsmængde og skriv funktionens værdimængde:

Eftersom ln til et negativt tal ikke kan lade sig gøre, så må der ikke i parentesen give et negativt tal.

Dm(g) = \left | -4 \right;uendelig |

Vm(g) = \left | -uendelig;uendelig |

b) Argumentér for, at g har en invers funktion og beregn regneforskriften for denne funktion. Bestem 

Dm(g^{-1})

Jeg har læst, at den inverse funktion til exp er ln, den naturlige logaritme, kan jeg så skrive?:

g(x)=ln(x+4)

y = ln(x+4)

Jeg udveksler x og y variablerne og løser for y

x = ln(y+4)

e^{x}=e^{ln(y+4)}

e^{x}=y+4

e^{x}-4=y

og Dm(g^{-1})=Vm(g)

Vm(g) = \left | -uendelig;uendelig |


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2018 af hstreg (Slettet)

Jeg er ikke sikker op hvad du spørger om?

Hvis du blot ville høre om ovenstående er korrekt, så kan jeg forsikre dig at det ser korrekt ud. Der er dig stadig plads til forbedringer m.h.t. sprogbruget og klarheden i din argumentation.


Svar #2
23. april 2018 af petbau

Tak.

Ved du hvordan jeg får uendelighedstegnet frem i formeleditoren?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. april 2018 af hstreg (Slettet)

Ja, brug komandoen \infty


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. april 2018 af hstreg (Slettet)

Eftersom ln til et negativt tal ikke kan lade sig gøre, så må der ikke i parentesen give et negativt tal.

Det er ikke forkert det du har skrevet, men jeg vil mene at du godt kan skrive det mere tydeligt. Det kan ekspelvist gøres som følgende.

Den maksimale definitionsmængde for den naturlige logaritmefunktion ln(x) er intervallet (0,∞), idet at logaritmen kun er defineret for positive tal (dvs. argumentet til den naturlige logaritmefunktion må ikke antage ikke positive værdier). Hvorfor at funktionen g(x) = ln(x+4) har maksimal definitionsmængde (-4,∞).


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. april 2018 af amir2

1+1=45


Svar #6
23. april 2018 af petbau

Tak, jeg kan godt se, at dit er bedre formuleret :-)


Brugbart svar (1)

Svar #7
23. april 2018 af hstreg (Slettet)

Det er kun fordi at der en forskel imllem at sige negative tal og ikke postive tal.

Du skriver oprindeligt "... ln til et negativt tal ikke kan lade sig gøre...". Selvom dette er korrekt, er det ikke helt præcist nok. For ln(0) er heller ikke defineret og 0 er strengt taget ikke et negativt tal (det er heller ikke positivt). Det er derfor mere præcist i denne situation at sige "ln til et ikke positivt tal ikke kan lade sig gøre", hvor at ikke kan lade sig gøre selvfølgelig skal forstås som ikke er defineret.

God fornøjelse :-)
Skriv indeligt hvis du har flere spørgsmål.


Svar #8
23. april 2018 af petbau

Mange tak :-) jeg sidder en gang i mellem og læser lidt matematik for mig selv, så det er nok temmelig sikkert, at jeg har flere spørgsmål.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. april 2018 af hstreg (Slettet)

Godt at høre, jeg er sikker på at der er mange flere herinde der gerne vil svare på de spørgsmål du falder over undervejs.


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. april 2018 af SuneChr

En mængde beskrives matematisk  { ... }
For at udrydde misforståelser ved angivelse af et interval som ( ... ) hvor det ikke står klart, om yderpunkterne er med i intervallet eller ej, bør definitionsmængden, i den aktuelle opgave, angives som
Dm (g (x)) = { x ∈ R | - 4 < x < \infty } = { x ∈ R | x > - 4 } = ] - 4 ; \infty [      evt.  x ∈ ] - 4 ; \infty [
Det er her samtidig tilkendegivet, at der alene arbejdes indenfor de reelle tals legeme R  


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. april 2018 af hstreg (Slettet)

#10

En mængde beskrives matematisk  { ... }
For at udrydde misforståelser ved angivelse af et interval som ( ... ) hvor det ikke står klart, om yderpunkterne er med i intervallet eller ej, bør definitionsmængden, i den aktuelle opgave, angives som
Dm (g (x)) = { x ∈ R | - 4 < x < \infty } = { x ∈ R | x > - 4 } = ] - 4 ; \infty [      evt.  x ∈ ] - 4 ; \infty [
Det er her samtidig tilkendegivet, at der alene arbejdes indenfor de reelle tals legeme R  

Den normale konvention er at intervallet [a,b] benævner afslutningen af det åbne interval (a,b). Der bør altså ikke være nogen misfoståelse ved angive den maksimale definitionsmængde som et interval på R.


Svar #12
23. april 2018 af petbau

Tak Sune, det er hermed noteret.

Jeg har lært at skrive uendlighedstegn :-), om jeg også kan finde de rigtige klammer i codelogs equation, må tiden vise.

Også tak til dig , hstreg. Det er alle tiders, at I gider hjælpe mig.


Brugbart svar (1)

Svar #13
23. april 2018 af hstreg (Slettet)

Du kan skrive klammen { ved enten at skrive \{ eller \lbrace og tilsvarende \} eller \rbrace for klammen }.


Brugbart svar (1)

Svar #14
23. april 2018 af SuneChr

Klammen { } kan skrives via tastaturet
Alt Gr + 7    {
Alt Gr + 0    }
og de skarpe parenteser
Alt Gr + 8  [
Alt Gr + 9  ]
"uendelig" kan skrives via boksen Ω og derefter ∞
eller via boksen fx og derefter \infty


Svar #15
23. april 2018 af petbau

{

}

[

]

Tusinde tak SuneChr, så er der ingen undskyldning for mig for ikke at skrive det korrekt -:)


Skriv et svar til: Beregn funktionens definitionsmængde og skriv værdimængden for g(x)=ln(x+4)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.