Biologi

Pestbakterien: Kvantitative og kvalitative metoder

24. maj 2018 af sarahansen15 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg skal til at skrive AT og har om pest. Jeg skal have hjælp til metoderne. 

Jeg har skrevet at det var Alexandre der isolerede pestbakterien ved hjælp af et mikroskop. Det vil sige, at jeg ikke har har benyttet metoderne, men selve Alexandre. Er lidt i tvivl om hvilke biologiske metoder han har anvendt. Er det så en blanding af iagttagelser og laboratorieforsøg?


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Alexandre er fornavnet af lægen Alexandre Émile Jean Yersin, så det er måske bedre at skrive Yersin i stedet for Alexandre.

Er det så en blanding af iagttagelser og laboratorieforsøg? - Ja, det er det, hvad Yersin gjorde: Ud fra resultaterne af sine mikroskopiske undersøgelser, opstillede han en hypotese (bakterien Yersinia pestis forårsager pest), og derefter testede han hypotesen gennem forsøg med mus og marsvin.


Svar #2
24. maj 2018 af sarahansen15 (Slettet)

Super, tusind tak for svar. Så havde jeg fat i det rigtige :-)

Udfra iagttelser, brugte han så den kvalitative metode til at påvise bakterien i prøven og den kvantitative metode til at se hvor stor en mængde fundne bakterier der var i prøven eller? Hvis man kan sige det. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Mmmmh, vær lidt mere præcis.

Med sine forsøg påviste Yersin ikke at der fandtes pestbakterien i vævprøverne af de pestdøde. Han påviste, at den bakterie han havde fundet i prøverne forårsager pesten.

(Jeg går ud fra, at du forklarer i din tekst , hvad du mener med den kvalitative og den kvantitative metode.)


Svar #4
24. maj 2018 af sarahansen15 (Slettet)

Hvordan kommer den kvantitative metode så ind i billedet? :-) når der er tale om størrelse, mængde og tal

Brugbart svar (0)

Svar #5
24. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Ah, undskyld, din sætning i #2 referer kun til Yersins mikroskopiske undersøgelser, rigtigt?

Så bare glem mit svar #3.


Svar #6
24. maj 2018 af sarahansen15 (Slettet)

Jo. Det bare der er jo to metoder inden for iagttagelser, nemlig den kvantitative- og kvalitative metode. Er lidt forvirret over, hvordan de så hænger sammen med Yersins undersøgelser. Er den kvalitative metode så, at Yersin påviste at der var gram-negative bakterier i prøven? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
24. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Er den kvalitative metode så, at Yersin påviste at der var gram-negative bakterier i prøven? 

Ja, han foretog en gramfarvning.

Yersins beskrivning af bakterierne var ikke særlig omfattende, han nævnte ikke engang deres optimale væksttemperatur, eller om de var bevægelige eller ej. Men hans muligheder i Hongkong var også meget begrænset.


Svar #8
24. maj 2018 af sarahansen15 (Slettet)

Syntes heller ikke selv der var nogen beskrivelse af bakterierne. Er det så sådan, at man slet ikke kan sige han brugte den kvantitative metode sådan rigtigt? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #9
24. maj 2018 af Lillon (Slettet)

Godt spørgsmål. Så vidt jeg ved, skrev han i sin rapport, at der var "mange bakterier" i prøverne ;-)

Her: side 636 - Diagnosis of plaque: an analysis of the Yersin-Kitasato controversy, D J Bibel and T H Chen, Bacteriol Rev. 1976 Sep; 40(3): 633–651.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC413974/


Skriv et svar til: Pestbakterien: Kvantitative og kvalitative metoder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.