Matematik

Spørgsmål omkring eksamen og årskarakter

30. maj 2018 af ilovedrake (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,

jeg forstår ikke helt hvordan det med eksamen og årskarakter fungerer. Hvis man har fået 7 i både mundtlig og skriftlig mat B, og man får 4 til eksamen i skriftligt, hvad ligger ens snit så på i matematik?

Jeg har hørt at de begge karakter (både eksamen og årskarakter) står står på eksamensbeviset, men at det er gennemsnittet af dem begge som tæller med i ens samlede snit, men på lectio står der at min eksamens karakter i mat vægter for 0,75, mens min karakter i biologi c vægter for 1. 

Jeg forstår ikke helt det her, er der en som er sød og forklare? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2018 af Mikkeldkdk

b fag = 1,5 da der kan være 2 eksamener = 0,75 tæller de hver.

c fag = 1 fordi den kun har mundtlig vægt, skriftlig tæller altså ikke og der er kun 1 der kan vægte.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2018 af AMelev

Det foreløbige eksamensgennemsnit (før evt. tillæg for ekstra A-niveauer) beregnes som \frac{\sum karakter\cdot vaegt}{\sum vaegt}

I dit eksempel er din matematikkarakter \frac{7\cdot 0.75+7\cdot 0.75+4\cdot 0.75}{0.75 +0.75+0.75}=6.

Hvis du også kom op i mdt. og også der fik 4, ville den have været \frac{7\cdot 0.75+7\cdot 0.75+4\cdot 0.75+4\cdot 0.75}{0.75 +0.75+0.75+0.75}=5.5

I nogle fag (fx FyB og KeB) er der både en mundtlig og skriftlig dimension som gør, at der skal gives både mdt. og skr. årskarakterer, som hver vægtes med 0.75, men der er kun én eksamen, som så vægtes med 1.5.

Gav det dig lidt mere ide om, hvad der foregår?

Der er diverse hjemmesider, hvor man kan få beregnet sit gennemsnit fx http://softit.dk/snit.asp, men man skal være varsom. Der kan være fejl/forkerte tolkninger.


Skriv et svar til: Spørgsmål omkring eksamen og årskarakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.