Generelt

Side 2 - For lavt snit - Tage 3.g om?

Brugbart svar (0)

Svar #21
03. juni 2018 af Smut1

#20 Det kan der været noget om. Jeg har dog bestemt ikke fortrudt at jeg tog 2. g om! Hvilket jeg bl.a. gjorde for at forbedre mit snit, men jeg var heller ikke et eneste øjeblik i tvivl, da jeg virkelig ønskede et ekstra år i gymnasiet.


Svar #22
03. juni 2018 af DidierJohnsen

#21

#20 Det kan der været noget om. Jeg har dog bestemt ikke fortrudt at jeg tog 2. g om! Hvilket jeg bl.a. gjorde for at forbedre mit snit, men jeg var heller ikke et eneste øjeblik i tvivl, da jeg virkelig ønskede et ekstra år i gymnasiet.

Kan jeg tillade mig at spørge, hvor meget du forbedrede dit snit med, og gav det dig en bonus, at du allerede på forhånd inden dit andet forsøg på 2.g kendte det stof, du skulle igennem? :)

Tak for svar! Det lettede at høre fra en, der har gjort lignende.


Brugbart svar (0)

Svar #23
03. juni 2018 af Michel0 (Slettet)

#9 Snittet er set falde og stige med 0.1, så jeg synes det er forkert at antage noget som afhænger af de ansøgere som ikke engang er blevet optaget endnu. Det er selvfølgelig et sats, men derimod kan du jo søge ind på kvote 2 hvor de også vægter karakterer højt fra gymnasiet fx au.

Jeg kom ind på KU i første huk, men jeg havde så også en bacheloruddannelse bag mig da jeg valgte at gå all in og søge.

Det er rigtigt at de udvider pladserne og ud over det taler de også om at ændre kvote 2 optagelsen på KU.

Forresten synes jeg også tandlæge kunne være et godt bud. Man er jo heller ikke sikker på at snittet bliver bedre af at gå om. Det kender jeg et par som har prøvet.

Søg på kvote 2 medicin ku. Der er masser råd at finde!
 

Hej Guzbak - du skrev, at kvote 2 også vægter karakterer fra gymnasiet højt fx. au. Ved du meget om det?

Jeg vil nemlig også gerne ind på medicinstudiet og er p.t. 3.g'er - og jeg søger på au

Men hvis jeg nu ikke får snittet til kvote 1 - da jeg stadig mangler 5 eksamener, som kan gå godt eller dårligt - betyder det så at jeg har en god chance i kvote 2 pga. mine karakterer (som har været tæt på, men ikke helt ramt adgangskvotienten

Det er sådan at jeg i marts tog kvote 2 prøven på au - (ingen tilbagemelding endnu) - men om mine karakterer vil hjælpe på evt optagelse....

Håber du ved noget om det:)

MVH


Brugbart svar (0)

Svar #24
03. juni 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg tror ikke karakterne vægter i kvote 2 på AU. Jeg læser sammen med nogen, der kun har lidt over 6 i gennemsnit (laveste for at søge). 

Er dine karakterer lige ved og næsten, kan det være, du får en standby plads. 


Brugbart svar (0)

Svar #25
03. juni 2018 af guzbak

Hej michel0.
Det gik lidt stærkt da jeg skrev, fordi jeg var på farten. Der skulle stå aau, ikke au :) held og lykke med det!
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #26
04. juni 2018 af Smut1

Det gav mig helt klart en bonus (jeg kan stadivæk huske utroligt meget af det jeg har lært i gymnasiet i mit arbejde som studiecoach, hvorimod mange af dem kender snakker om, at de bliver nød til at forbedre sig, fordi de ikke kan huske pensum). Meget af det der foregik var jo repetition for mig, men når man får nye lærere, foregår undervisningen alligevel anderledes, og man behandler noget andet materiale, så det blev aldrig kedeligt!

-Jeg forbedrede dog aldrig mit snit i gymnasiet.


Brugbart svar (0)

Svar #27
04. juni 2018 af guzbak

Jeg tænker også bare at når ens snit i forvejen er over 10, betyder det jo at man i forvejen har gode karakterer og allerede har taget sig sammen. Man kan sagtens være uheldig til eksamen og trække noget der fx ikke lige er ens stærkeste. Så hvis man forbedrer sit snit tror jeg det er meget nemmere at gøre det hvis man fx har snit på 6 end et snit på 10. Derfor skal man lige overveje om man har det okay med at gå om men måske ikke få det snit man ønskede alligevel.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #28
04. juni 2018 af Smut1

…Og vil man noget inderligt, kan man overbevise sig selv om hvad som helst.


Svar #29
04. juni 2018 af DidierJohnsen

#26
Det gav mig helt klart en bonus (jeg kan stadivæk huske utroligt meget af det jeg har lært i gymnasiet i mit arbejde som studiecoach, hvorimod mange af dem kender snakker om, at de bliver nød til at forbedre sig, fordi de ikke kan huske pensum). Meget af det der foregik var jo repetition for mig, men når man får nye lærere, foregår undervisningen alligevel anderledes, og man behandler noget andet materiale, så det blev aldrig kedeligt!

-Jeg forbedrede dog aldrig mit snit i gymnasiet.

Det kan jeg helt klart godt følge dig i. Men hvad skyldtes det helt konkret i følge dig, at du ikke forbedrede dit snit? Var det din egen indsats, der ikke var tilstrækkelig nok, eller hvordan? Tak for svar!

Brugbart svar (0)

Svar #30
04. juni 2018 af Smut1

Der var meget hierarki i klassen under mig og en blev sågar mobbet, hvilket jeg på den ene side som helt ny stod mere eller mindre magtesløs overfor, og på den anden side heller ikke kunne leve med, så jeg tog en hurtig beslutning og tre måneder inde i skoleåret skiftede jeg skole og studieretning. Jeg nåede derfor aldrig at få standpunktskarakterer på den skole, hvor jeg gik en klasse om, men jeg tror, at jeg ville have fået bedre karakterer. (Mit snit lå et sted mellem 9 og 10). Pga. mobningen følte jeg mig utryg, og det vigtigste for mig blev at komme i en klasse, hvor jeg havde venner i forvejen, så derfor accepterede jeg at gå på en studieretning, som overhovedet ikke interesserede mig. Jeg manglede sågar 1 år og 3 måneders pensum i flere fag, som jeg selv skulle læse op på, da vi løbende fik tests i de fleste fag og blev testet i gammelt pensum, men jeg havde selvtilliden i orden. Dårlige karakterer i matematik A og fysik B, og et opbrud med en god drengeven i klassen, gjorde dog at jeg besluttede mig for at droppe ud. Et år senere havde jeg dog sammensat en helt hf-enkeltfag (manglede lige SSO) med mange karakterer fra gymnasiet. Hvis jeg havde færdiggjort 2. g i anden omgang, havde jeg dog ikke behøvet at gå til lige så mange eksamener, da jeg både havde fået 12/12 i tysk b, 12 i oldtidskundskab og historie på min nye skole.  


Svar #31
04. juni 2018 af DidierJohnsen

#27
Jeg tænker også bare at når ens snit i forvejen er over 10, betyder det jo at man i forvejen har gode karakterer og allerede har taget sig sammen. Man kan sagtens være uheldig til eksamen og trække noget der fx ikke lige er ens stærkeste. Så hvis man forbedrer sit snit tror jeg det er meget nemmere at gøre det hvis man fx har snit på 6 end et snit på 10. Derfor skal man lige overveje om man har det okay med at gå om men måske ikke få det snit man ønskede alligevel.

Har du dels ret i. Det er klart nemmere at forbedre sit snit, når det ligger i den lave ende, end hvis det ligger i den høje ende. Men hvis man har evnen til at få 10/12 i nogle fag, burde man så ikke stadig kunne få det på et nyt gymnasium også? Fag, som matematik, hvor man har lært pensum burde vel også kun ligge til at blive forbedret. Og til sidst er SRP en vigtig faktor, som tæller meget for ens snit. Tak for svar!

Brugbart svar (1)

Svar #32
04. juni 2018 af guzbak

Jo helt klart. Det jeg mener er bare, at jeg er sikker på du er dygtig og godt kan få 10/12. Men hvis du får en masse 10 taller ryger snittet jo stadig mod 10 og ikke 11.

Men min pointe er bare, at man godt kan være uheldig og trække lige det man er svagest til eller have en eksaminator som har nogle lidt andre forventninger som kan resultere i et 10-tal og ikke et 12-tal. Så hvis du beslutter dig for at tage gymnasiet om må du bare forberede dig på at nu går du all in og uanset resultatet så ved du at du har gjort hvad du kunne. Bare så du er forberedt på at det kan gå begge veje så du ikke sidder tilbage skuffet :)

Men du lyder meget ambitiøs, så jeg er sikker på at du nok skal komme ind på den ene eller anden måde!
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #33
04. juni 2018 af DidierJohnsen

#32 Jo helt klart. Det jeg mener er bare, at jeg er sikker på du er dygtig og godt kan få 10/12. Men hvis du får en masse 10 taller ryger snittet jo stadig mod 10 og ikke 11.

Men min pointe er bare, at man godt kan være uheldig og trække lige det man er svagest til eller have en eksaminator som har nogle lidt andre forventninger som kan resultere i et 10-tal og ikke et 12-tal. Så hvis du beslutter dig for at tage gymnasiet om må du bare forberede dig på at nu går du all in og uanset resultatet så ved du at du har gjort hvad du kunne. Bare så du er forberedt på at det kan gå begge veje så du ikke sidder tilbage skuffet :)

Men du lyder meget ambitiøs, så jeg er sikker på at du nok skal komme ind på den ene eller anden måde!

Tusinde tak for det meget velovervejede og konstruktive svar! Virkelig nogle fornuftige ting du får sagt. Jeg er helt med på, at det kan ende i fiasko, men for mig lige nu er det en fiasko, at jeg ikke formåede at få snittet, der gav mig en sikker billet. Så jeg ser kun, at jeg kan have spildt et år, men prøvet. Og hvis jeg så kommer ud med et højt nok snit, så var det ikke spildt. Forhåbentlig vil jeg stå klar til eksaminerne med et snit, der er så højt, at jeg godt kan tåle at trække et dårligt emne, fag eller lærer. 

Tak, hehe. Jeg har altid været meget ambitiøs og målrettet, desværre har uheldige faktorer i starten af gymnasietiden påvirket min skolegang negativt :(

Tusinde tak for svar!


Brugbart svar (0)

Svar #34
04. juni 2018 af guzbak

Hvor der er vilje, er der vej! Vi ses måske på studiet til næste år så :) ønsker dig al held og lykke!
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #35
21. juni 2018 af HumbleRabbit (Slettet)

DidlerJohnsen, 

du er ikke den eneste med det problem. Er havnet i præcis den samme problem, men et snit på 10,3. Dog tænker jeg evt. på at tage Rønde Højskolen smo supplering og forberedelse til kvote 2 UniTest og MMI efterfølgende. 


Svar #36
21. juni 2018 af DidierJohnsen

#35
DidlerJohnsen, 

du er ikke den eneste med det problem. Er havnet i præcis den samme problem, men et snit på 10,3. Dog tænker jeg evt. på at tage Rønde Højskolen smo supplering og forberedelse til kvote 2 UniTest og MMI efterfølgende.

Tak for svar! Det letter lidt at høre, men hvor er det ærgerligt for dig! Jeg valgte at melde mig ud og er indmeldt på et nyt gymnasium, hvor jeg tager 3g forfra.

Held og lykke med det!

- Feroz

Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: For lavt snit - Tage 3.g om?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.