Biologi

Gør rede for hvordan egenskab nedarves

19. juni 2018 af mulle9719 - Niveau: C-niveau

Jeg læser til eksamen og skal besvare følgende spørgsmål: gør rede for hvordan egenskab nedarves.

Hvad ville i foreslå? min umidelbare tanke er meiose - kønscelledeling, men er lidt i tvivl om noget andet junne gå ind under dette spørgsmål. 

Håber nogle kan hjælpe :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. juni 2018 af BiologyNerd

Nedarvning af egenskaber handler om, hvordan gener nedarves fra forældre til afkom, og det er ganske rigtigt, at meiose finder sted, og det er også vigtigt at forklare.

Men det man også tager fat i, når man snakker om arv, er genotypefænotypealleler og om et givent gen er recessivt eller dominant. Alle mennesker har to alleler, ét fra mor og ét fra far (meiose). Hvis vi nu tager udgangspunkt i øjenfarve: moren har fået et allel der koder for blå øjenfarve fra både hendes mor og hendes far, og hun har derfor blå øje. Faren har fået et allel der koder for blå øjne fra hans mor men et der koder for brune øjne fra hans far, og han har derfor brune øjne (fordi brun er et dominant gen og blå er et recessivt). Deres barn får et blåt allel fra moren, fordi hun ikke har andre. Barnet har 50/50 chance for at få et blåt eller et brunt allel fra faren, og dette afgør hvilken øjenfarve barnet har. 

Lad os sige at barnet får et brunt allel fra faren. Så har barnet genotypen blå og brun (blåt fra mor og brunt fra far), og barnet har fænotypen brun (idet brun er dominant, og derfor har barnet brune øjne).

Nogle gener kan også være co-dominante (blodtype A fra mor og blodtype B fra far giver blodtype AB til barn) eller ufuldstændigt dominante (fx hvis en rød og en hvid rose bliver blandet, så får man lyserøde roser).

Jeg vil mene, at alle disse ting bør inddrages i din besvarelse i en større eller mindre grad (ved ikke hvor meget I har haft om det?).


Svar #2
20. juni 2018 af mulle9719

Tak! Jo mindes at vi har haft om genotyper i en mindre grad.


Skriv et svar til: Gør rede for hvordan egenskab nedarves

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.