Fysik

Vægt af luft

09. august 2018 af Stevenfeldt - Niveau: B-niveau

Jeg skal finde vægten af en mængde luft. Jeg har en beholder fyldt med luft, lukket. Den vejer jeg. Så tømmer jeg beholderen for luft og vejer igen. Hvis jeg trækker de to tal fra hinanden, så har jeg vægten af den luft der var i beholderen, ikke? Hvad med opdriften så? Hvis jeg tømmer beholderen er der så ikke en opdrift lige så stor som vægten af den luft der var i beholderen, som arbejder den modsatte vej? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. august 2018 af Sveppalyf

Opdriften vil være den samme hvad enten der er luft i beholderen eller ej (hvis vi antager at beholderens rumfang er uændret). Hvis du husker Archimedes' lov:

Fopdrift = mfortrængt væske/gas * g

Beholderen fortrænger den samme mængde luft i begge tilfælde, så opdriften er den samme.

Ved 1. vejning viser vægten:

Ftyngde af beholder + Ftyngde af luft i beholderen - Fopdrift

Ved 2. vejning viser vægten:

Ftyngde af beholder - Fopdrift

Når du trækker de to målinger fra hinanden, går både tyngden af beholderen og opdriften ud, og kun tyngden af luften i beholderen er tilbage. Så metoden er stadig korrekt.


Svar #2
09. august 2018 af Stevenfeldt

OK, det giver mening. Tak skal du have.


Svar #3
10. august 2018 af Stevenfeldt

Et lille tillægsspørgsmål

Hvis man vejer beholderen plus luft, ville opdriften og vægten af luften så ikke udligne hinanden?


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. august 2018 af Sveppalyf

Ikke helt.

Opdriften på beholderen:

Fopdrift = mfortrængt luft * g  <=>

Fopdrift = Vudvendigt rumfang af beholder * ρluft * g

Tyngden af luften inde i beholderen er:

Ftyngde af luft i beholder = Vindvendigt rumfang af beholder * ρluft * g

Hvis man ser bort fra tykkelsen af væggene i beholderen, så er det udvendige og det indvendige rumfang det samme, og så opvejer vægten af luften og opdriften hinanden. Men når der er forskel på det indvendige og det udvendige rumfang, så gælder det ikke.


Skriv et svar til: Vægt af luft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.